با توجه به افزایش کاربرد هوای فشرده در صنعت، از میکرو فیلتر کمپرسور بیشتر از گذشته استفاده می شود. به کمک فیلتر هوا کمپرسور باد، هوای فشرده به صورت پاک و بدون هیچ گونه گرد و غبار، ذرات روغن و سایر آلودگی ها قابل تهیه می باشد. بر طبق اندازه گیری های انجام شده، به طور میانگین در هر 1 متر مکعب هوای محیط، بیش از 200 میلیون ذرات غبار و سایر آلایندگی ها وجود دارد. از آنجایی که هوای درون فضای کمپرسور، به صورت فشرده می باشد، این فشار باعث افزایش چگالی آلاینده ها و ذرات می شود و از ترکیب این مواد با رطوبت و روغن، اسید و لجن غلیظ تولید می شود. این فرآورده های جانبی به علت خاصیت اسیدی خود به قطعات کمپرسور بسیار آسیب می رسانند. استفاده از میکرو فیلتر کمپرسور ها در جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بسیار موثر می باشد. میکرو فیلتر های کمپرسور از سری ابزار های کمکی هستند که بر روی پمپ باد نصب می شوند. این قطعه از ورود رطوبت و ذرات غبار به سیستم های گازی جلوگیری می کند.

 

نمونه میکرو فیلتر کمپرسور

بررسی تاثیر گرد و غبار در تجهیزات بادی 

پیش تر عواملی که سبب خروج هوای کثیف از کمپرسور می شوند را بررسی کردیم. اکنون می خواهیم که به مشکلات و عوارض هوای کثیف موجود در کمپرسور ها بپردازیم.

در صنایع مختلف از کمپرسور ها استفاده می کنند، به عنوان مثال تجهیزات بادی در کار نجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین خرابی تجهیزات بادی در این کارگاه ها امری بسیار شایع است . در کار نجاری و ساخت محصولات چوبی از دستگاه هایی مانند میخکوب و منگنه کوب استفاده می شود و آسیب به آن ها علاوه بر ضرر های اقتصادی در سرعت عمل و کیفیت عملکرد نجار نیز تاثیرگذار خواهند بود. بخش گسترده ای از مشکلاتی که در این دستگاه ها به وجود می آید به علت عدم به کارگیری فیلتر مناسب در مسیر خروجی پمپ باد می باشد.  همچنین وجود ذرات آلاینده در پیستوله رنگ، در کارگاه های رنگ محصولات چوبی و فلزی و… سبب بروز اشکال در کار می شود.

در حرفه های مختلف، به خصوص صنایع تولیدی که ظاهر و کیفیت محصول بسیار مهم است، وجود میکرو فیلتر ها بسیار ضروری تر می باشد.

 

همچنین بخوانید درباره ...
بررسی کاربردها و کارایی فیلتر کمپرسور اویل فری

 

عوامل موثر در ورود ذرات آلاینده و رطوبت در مسیر خروجی پمپ باد

– ذرات معلق موجود در هوای محیط

اساس کار کمپرسور ها بعد از تولید هوا، هوای فشرده را به داخل مخزن انتقال می دهند و در مخزن بر مبنای حجم هوا و فشار تعیین شده، هوا ذخیره می شود. استفاده از میکرو فیلتر کمپرسور در بخش ابتدایی ورود هوای سیلندر از ورود گرد و غبار محیط به داخل مخزن کمپرسور جلوگیری می کند. 

– گرمای بدنه سیلندر کمپرسور در هنگام کار

میکرو فیلتر کمپرسور در جذب رطوبت نیز موثر می باشد. ورود رطوبت به دستگاه های مصرف کننده هوای فشرده سبب خسارات زیادی می شود و در دراز مدت قطعات داخلی دستگاه را مستهلک می کند. این مسئله در مورد رنگ کردن چوب بسیار حساس تر و تاثیر گذار تر می باشد؛ زیرا وجود قطرات آب بر روی لایه رنگ بسیار دردسر ساز خواهد بود.

     

مکانیسم کار میکرو فیلتر کمپرسور

 

– زنگ زدگی و پوسیدگی مخزن

قطرات ایجاد شده در مخزن و یا رطوبتی که از محیط وارد کمپرسور می شود، به مرور باعث پوسیدگی و زنگ زدن مخزن دستگاه می شود. تکه های ریزی که در اثر پوسیدگی حاصل می شود، همراه با فشار زیاد موجود در مخزن به حرکت در می آیند و وارد جریان هوای خروجی دستگاه می شود. 

– نفوذ روغن سیلندر

دستگاه های کمپرسور هم همانند دیگر دستگاه های مکانیکی به روغن نیاز دارند. برخی از تولید کنندگان پمپ های بادی، برای کاهش هزینه های نهایی تولید، در ساخت دستگاه از قطعاتی با کیفیت پایین تر استفاده می کنند و ممکن است در هنگام استفاده از دستگاه، روغن سیلندر وارد مخزن دستگاه شود.

همچنین بخوانید درباره ...
آشنایی با فیلتر سپراتور کمپرسور و انواع آن

 

میکرو فیلتر کمپرسور چه ویژگی هایی دارد؟

– با تمام سیستم های هوای فشرده و گاز سازگار می باشد.

– با انواع کمپرسور های داخلی و خارجی سازگار می باشد.

–  شیوه نصب و تعویض آن بسیار ساده می باشد.  

– عمر مفید فیلتر المنت ها بسیار بالا می باشد.

– دارای پوسته آلومینیومی می باشد. این پوسته در کاهش پوسیدگی و افزایش عمر مفید المنت فیلتر بسیار موثر است.

– بسیار سبک هستند.

– قابلیت نصب فیلتر یا ضریب جذب مختلف

– دارای نشانگر اختلاف فشار ورودی و خروجی

– قابلیت نصب شیر برقی اتوماتیک به منظور خارج کردن کندانس و روغن

– موثر در افزایش عمر مفید کمپرسور

– حذف تمامی ذرات، گرد و غبار و سایر مایعات مانند آب و یا روغن

– سبب افزایش کیفیت هوای فشرده می شود

– همچنین میکرو فیلتر کمپرسور در کاهش اتلاف هوای فشرده موجود در کمپرسور نیز نقش دارد.

 

با وجود تمام ویژگی ها و قابلیت های میکرو فیلتر کمپرسور ها، هنوز هم در برخی صنایع از آن ها استفاده نمی شود و به همان روش های قدیمی و سنتی از تجهیزات بادی استفاده می کنند که در دراز مدت به کمپرسور آسیب می زند  و همچنین باعث کاهش کیفیت کار نیز می شود. برای مثال در مواردی مانند رنگ کردن محصولات و قطعات چوبی، وجود رطوبت یا گرد و خاک در کمپرسور حاوی هوای کثیف، باعث ایجاد ناهمواری در لایه رنگ اجرایی و در نهایت باعث نارضایتی مشتری می شود. پس بهتر است با استفاده از میکرو فیلتر کمپرسور هم کیفیت کار خود و هم عمر مفید دستگاه ها را افزایش دهید. در بازار انواع مختلف میکرو فیلتر کمپرسور اینگرسولرند و میکرو فیلتر کمپرسور اطلس کوپکو و…. موجود می باشد.

  

بررسی میکرو فیلتر کمپرسور اطلس کوپکو

طراحی این قطعه بسیار پیشرفته می باشد و کیفیت بالای ساخت آن در بهینه سازی مصرف انرژی نیز موثر است. این قطعه که بر اساس استاندارد های بین المللی طراحی شده است، ذرات جامد و قطرات روغن را جذب می کند.

قطعه میکرو فیلتر کمپرسور اطلس کوپکو

 

بررسی میکرو فیلتر کمپرسور اینگرسولرند

این میکرو فیلتر از بهترین مواد اولیه تهیه شده است و وظیفه اصلی آن جذب ذرات روغن موجود در مخزن کمپرسور می باشد. نفوذ قطرات روغن به مخزن هوا پمپ باد، مشکلات بسیاری را به وجود می آورد، بنابراین انتخاب یک فیلتر مناسب، از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر است.