یکی از عمل هایی که معمولا بعد از فشرده سازی هوا در کمپرسور روغنی باید مورد استفاده قرار بگیرد، جدا کردن هوا و روغن است. به جداساز هوا و روغن در این گونه از کمپرسورها، فیلتر سپراتور کمپرسور می‌گویند. در این مقاله قصد داریم در مورد فیلتر سپراتور کمپرسور نکاتی را ارائه کنیم.

"آشنایی

جداسازی و فیلتراسیون در فیلتر هوا کمپرسور سپراتور

معمولا عمل جداسازی با سپراتور به دو صورت فیزیکی و شیمیایی می باشد. عمل جداسازی و فیلتراسیون در فیلتر سپراتور چه به صورت فیزیکی و چه به صورت شیمیایی، با توجه به ابعاد و اندازه ذرات موجود در هوای فشرده، می تواند متفاوت باشد. با استفاده از کاغذ هایی مانند میکرو فایبر گلاس، این ذرات روغنی را فیلتر می کنند. (خود ساختار فایبرگلاس از شیشه با رزین است). آنچه باعث افزایش عملکرد و راندمان فیلتر سپراتور کمپرسور می‌شود فشردگی کاغذها یا همان لایه ‌های فایبرگلاسی است.

 

همچنین بخوانید درباره ...
قطعات کمپرسور

 

در مورد الیاف میکروفایبرگلاسی که در کاغذ ها یا لایه های فیلتر سپراتور مورد استفاده قرار می گیرد باید گفت شکل آنها به گونه ای است که اجازه عبور مولکول های هوا را به خوبی می دهند اما در مقابل مولکول های روغن این اجازه وجود ندارد. به عبارت دیگر می توان گفت مولکولهای گازی شکل از فیلتر سپراتور قابل عبور هستند، اما مولکول‌های هرگونه مایع قابل عبور نیستند و از این رو این فیلتر آنها را نگه می دارد.

فیلتر سپراتور

آشنایی با فیلتر سپراتور کمپرسور و انواع آن

 

انواع فیلتر سپراتور کمپرسور

نکته مهم این است که در فیلتر سپراتور، ذرات مواد از یکدیگر جدا می شود. این موضوع در صنعت بسیار حیاتی است که ذرات روغن با هوا مخلوط می شود‌، فیلتری وجود داشته باشد که بتواند آنها را به خوبی از هم جدا کند.  فیلتر سپراتور این وظیفه را بر عهده دارد. عمدتاً شاهد استفاده از فیلتر سپراتور در کمپرسور های تزریق روغن هستیم.

حال در این قسمت قصد داریم انواع فیلتر سپراتور کمپرسور را مورد بررسی قرار بدهیم. این فیلتر را می‌توان هم بر اساس ظاهر و هم بر اساس نوع قرار گیری آن به قسمت‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. اما در کل دو نوع فیلتر سپراتور کمپرسور وجود دارد. فیلتر سپراتور کمپرسور کاتریجی و فیلتر سپراتور کمپرسور مخزنی.

اولین مدل فیلتر کمپرسور کارتریجی است. به فیلتر سپراتور کارتریجی اکسترنال هم گفته می‌شود. این فیلتر سپراتور توسط دو شرکت معتبر ساخته شده است. شرکت های میکروپور و مان با استفاده از طراحی جدید، توانستند این فیلتر کارتریجی را  عرضه کنند. افت فشاری که توسط این نوع فیلتر به وجود می‌آید ۲۵ صدم بار است. از طرف دیگر حداکثر دبی عبوری از آن نیز در فشار کاری ثابت چیزی در بین ۱ تا ۶ متر مکعب بر دقیقه است.

فیلتر سپراتور بعدی به نوع تانکی یا مخزنی مشهور است که درون مخزن و محفظه سپراتور قرار می‌گیرد و کار آن تغییر جهت جریان در فیلتر از خارج به داخل است. روش به کار گیری این فیلتر به این گونه است که کمپرسور هوای فشرده را ایجاد کرده و یک اثر گردابی یا همان اثر جریان گریز از مرکز، باعث فشرده شدن و جداسازی مقدار زیاد روغن از هوا می‌شود که این روغن ها به سمت انتهای مخزن رفته و دیگر ذرات بر روی سطح فیلتر جذب می شود.

 

نکات مهم در هنگام خرید فیلتر سپراتور کمپرسور

یکی از سوالات بسیار متداولی که در هنگام انتخاب و خرید فیلتر سپراتور کمپرسور یا فیلتر روغن گیر کمپرسور باید به آن توجه کرد این است که در هنگام خرید آنها باید به چه پارامترها و شاخص هایی توجه کرد؟به منظور جواب این سوال باید گفت، پارامتر و شاخص های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد که شما باید در هنگام خرید به خوبی آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و متناسب با نیاز خود اقدام به خرید یک سپراتور کنید. ارتفاع فیلتر، قطر فیلتر، فشار محیط که در آن فیلتر مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین میزان روغن عبور از فیلتر باید در هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرد. فشار کاری در رنج 7  الی  21 تعریف شده است که  متناسب با آن هم فیلترهای سپراتور در این فشارهای کاری ساخته و طراحی می شود.

البته بیشتر شاهد آن بودیم که فیلتر سپراتور را برای فشارهای کاری ۷ بار و ۱۴ بار در نظر می گیرند. یکی دیگر  از نکات بسیار مهم در مورد عملکرد و استفاده درست از فیلتر سپراتور کمپرسور هوا، تعویض به موقع آن است. عدم تعویض به موقع این گونه از فیلترها باعث می‌شود که هواساز کمپرسور دچار مشکل شود و نتواند به خوبی عملکرد خود را داشته باشد.

"آشنایی

زمان تعویض فیلتر سپراتور کمپرسور

با استفاده از پارامترها و روشهای بسیار زیادی می توان زمان تعویض فیلتر سپراتور را در نظر گرفت. یکی از آنها است که به هنگام تخلیه آب از شیر تخلیه یا درین کمپرسور یک مایع شیری رنگ را ببینید. این مایع در واقع نماد آن است که شما باید فیلتر هوا را تغییر بدهید.

اغلب کارشناسان و متخصصان در این حوزه توصیه می‌کنند که تقریباً هر ۱۵۰۰ ساعت یک بار سرویس دوره ای برای بررسی و تعمیر کمپرسور ها انجام بشود. معمولاً هم بعد از همین مقدار ساعت (تا نهایتا 3000 ساعت ) تعویض فیلتر سپراتور توصیه میشود. اگر هم هر موقع دیدید که به کمپرسور دمای بسیار بالایی داشته و در حالت عادی نباید  این دما را داشته باشد، فیلتر باید تغییر پیدا کند. حالت نهایی هم که معمولاً به سادگی می توان آن را مورد مشاهده قرار داد، هنگامی که ذرات روغن در هوای فشرده شده خروجی از کمپرسور قابل مشاهده باشد.

وقتی که برای مدتی که بعضاً ۱۵۰۰ ساعت عنوان شده است این عمل اتفاق بیفتد این الیاف ها اشباع می شوند و لازم است که آنها را به موقع تعویض کرد. البته به طور کلی مدت زمانی که برای یک فیلتر سپراتور کمپرسور در نظر گرفته می شود به نوع روغنی که استفاده می‌شود و همچنین فشار کاری و دمای کاری نیز، بستگی زیادی دارد

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز در حوزه مشاوره تامین و تعمیر سیستمهای هوای فشرده، مجموعه هوا پایا است. ما در مجموعه هواپایا با استفاده از تیم تخصصی خود در حوزه خدمات مربوط به کمپرسورها آماده ارائه هرگونه مشاوره، تامین و تعمیر در حوزه سیستمهای هوای فشرده هستیم.