کمپرسورهای بدون روغن یا به اصطلاح اویل فری کمپرسور از قدرتمندترین قطعاتی بوده که در صنایع مختلف کاربرد گسترده پیدا کرده اند. این کمپرسورها برای آنکه بتوانند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند، نیاز به قطعات مختلفی دارند. از مهم ترین این قطعات می توانیم به فیلتر اشاره داشته باشیم. فیلتر کمپرسور اویل فری وظایف گوناگونی را بر عهده دارد. در صورتی که این فیلتر کمپرسور بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، دستگاه از آسیب های بسیار جدی در امان خواهد بود؛ در غیر این صورت باید ضررهای ناشی از آسیب را جبران کنید. در زمان خرید فیلتر کمپرسور هوا Oil Free توجه به برخی نکات از اهمیت بالایی برخوردار است که در این مطلب به صورت کامل به بررسی آن ها می پردازیم؛ پس تا انتهای این مطلب ما را دنبال کنید.

 

فیلتر هوای کمپرسور اویل فری

فیلتر هوای کمپرسور اویل فری

کاربرد فیلتر اویل فری کمپرسور

فیلترهای اویل فری معمولا در کمپرسورهایی به کار گرفته می شوند که از نظر اندازه بزرگ هستند و قدرت بسیار بالایی دارند. کمپرسورهای پیچی تزریق روغن در بین این موارد جای داده می شوند. در ساده ترین حالت می توانیم اینطور بگوییم که کاربرد اصلی این دسته از قطعات، فیلتر کردن روغن است تا از این طریق بتوانند آلودگی های موجود را از بین ببرند. به عبارت دیگر می توانیم اینطور بیان کنیم که فیلترها می توانند کمپرسور شما را در برابر آلودگی ها و آسیب هایی همچون خاک، شن، قطعات زنگ زدگی و… محافظت کنند.

 

اهمیت فیلترهای اویل فری کمپرسور

وجود فیلترهای اویل فری کمپرسور به عنوان یکی از اصلی ترین قطعات ضرورت دارد. در یک نگاه کلی می توان اینطور گفت که گرد و غبار و کثیفی می توانند به عنصر اصلی فیلتر آسیب وارد کنند، باعث فرسودگی یاتاق ها شوند و در نهایت جدا کننده روغن را مسدود کنند. تمامی این مشکلات باعث خواهند شد تا فرایندهای مورد نظر شما آنطور که باید پیش نروند؛ پس با مطالعه این مشکلات می توانید به اهمیت سالم بودن فیلتر کمپرسور اویل فری پی ببرید.

 

فیلتر روغن کمپرسور هوا oil free

شکل ظاهری فیلتر اویل فری کمپرسور مانند یک قوطی است که یک طرف آن باز می شود. اگر به تشریح داخل این فیلترها بپردازیم، با یک عنصر فیلتر کاغذی رو به رو می شویم. این فیلتر دقیقا مانند یک ساز دهنی تا می شود. هدف از تاشدگی این بوده که بتواند بیشترین سطح ممکن را ایجاد کند. این کار باعث می شود تا حداکثر روغن از این فیلترها عبور کند. چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این بوده که فیلترها می توانند انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام یک عملکرد متفاوت را از خود به نمایش بگذارند.

 

همچنین بخوانید درباره ...
آشنایی با فیلتر سپراتور کمپرسور و انواع آن

 

کار اصلی روغن های درون فیلتر این بوده که در هنگام فشرده سازی، المنت های کمپرسور را خنک کنند. اگر به هر دلیلی جریانات روغن متوقف شوند، در آن صورت تک تک عناصر کمپرسور نیز به شدت داغ می شوند. این امر باعث می شود تا به مرور المنت های موجود در کمپرسور از بین بروند. مناسب ترین فیلترهایی که می توانید برای کمپرسورها تهیه کنید، گزینه هایی بوده که دارای سوپاپ بای پس هستند.

هنگامی که اختلاف فشار افزایش پیدا می کند، در آن صورت این سوپاپ باز شده و از این طریق اجازه می دهد تا روغن بدون اینکه از فیلتر عبور کند، جریان یابد. حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این اتفاق چه زمانی بیشتر رخ می دهد؟ زمانی که فیلتر اویل فری کمپرسور بیش از حد کثیف باشد و یا زمانی که هنوز روغن دمای پایینی دارد و سرد است، شاهد رخداد این اتفاق خواهید بود.

 

فیلتر اویل فری کمپرسور

فیلتر اویل فری کمپرسور

در هنگام خرید فیلتر اویل فری کمپرسور به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

در هنگام خرید فیلتر اویل فری کمپرسور باید نکات مختلفی را مد نظر داشته باشیم که از مهم ترین آن ها می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • بازده استخراج

از مهم ترین پارامترهای مورد توجه بازده استخراج است. هر مکان و یا صنعتی ممکن است میزان مختلفی از گرد  غبارها و آلودگی ها را داشته باشد؛ به همین علت به این اصل مهم باید توجه خود را معطوف کنید.

  • سرعت جریان

پارامتر دیگری که می توانیم از آن یاد کنیم، سرعت جریان است. فیلترهایی که قصد خریداری آن ها را دارید، باید با توجه به سرعت جریان گزینش شوند. این کار باعث خواهد شد تا بتوانید شاهد بازدهی مناسب با توجه به جریان موجود باشید. اگر سرعت جریان و ظرفیت فیلتر با یک دیگر تطابقی نداشته باشند، در آن صورت شاهد مشکلات متعددی خواهید بود. افت شدید کارایی فیلتر را می توانیم از اصلی ترین این مشکلات به حساب آوریم.

  • دمای فیلتر

از دیگر پارامترهایی که در هنگام خرید فیلترهای اویل فری کمپرسور باید به آن توجه داشته باشید، دمای فیلتر است. کمپرسورها با توجه به عملکردی که دارند، می توانند باعث افزایش دمای هوای ورودی تا 15 درجه سانتی گراد شوند. این دما بر اساس کارایی و کیفیت فیلتر می توانند افزایش یا کاهش پیدا کنند.

سخن آخر

فیلتر اویل فری کمپرسور یکی از اساسی ترین قطعات این دستگاه ها بوده که می توانند مسئولیت های مختلفی را به انجام برسانند. دلایل گوناگونی وجود دارند که می توانند باعث وارد شدن آسیب به کمپرسورها شوند. در برخی شرایط این فیلترها در نقش محافظت کننده ظاهر می شوند و اجازه وارد شدن آسیب را نخواهند داد که در این مطلب به صورت کامل به بررسی آن ها پرداختیم.