درآغاز به تعریف هر دو کمپرسور اسکرال و اسکرو می پردازیم. و شما را با تفاوت این کمپرسورها آشنا می کنیم.

کمپرسورهای اسکرال از نوع کمپرسور هایی هستند که جابجایی مثبت هستند، و با حبس کردن گاز مبرد آن را میان دو اسکرال به چرخش در می آورند و باعث تراکم گاز در آن ها می شوند. ایده و طراحی این کمپرسور ها به اوایل قرن بیستم بر میگردد و تغییری در شکل آن ها تا اواخر قرن بیستم صورت نگرفت. صنایع تبرید مصرف کنندگان اصلی این کمپرسور می باشند.

 

کمپرسور های اسکرو یا کمپرسور های پیچی

از انواع کمپرسور هایی هستند که جابجایی مثبت می باشند و برای متراکم کردن گاز از مکانیزم دورانی در آن ها استفاده می شود. در جاهایی که حجم متراکم هوا بالا و زیاد است این نوع کمپرسور ها کاربرد دارند( مثل  آچار بکس های بادی و چکش بادی) و یا زمانی از آن ها استفاده می شود که کمپرسور های بادی جوابگوی نیاز های موجود نباشد. 

کمپرسور اسکرو بیترز

 

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

ما در اینجا سعی داریم شما را با تفاوت کمپرسورها آشنا کنیم. مهمترین تفاوت هایی که بین کمپرسور اسکرال و اسکرو هست در نوع ساخت آنها و میزان  تولید ظرفیت های  این دو کمپرسور می باشد. کمپرسور های اسکرو نسبت به کمپرسور های اسکرال یا همان کمپرسور های حلزونی داری ظریفی بسیار بالاتری می باشد. کمپرسور  اسکرال که معمولا در چیلر ها وجود دارند به علت ظرفیت بسیار پایین نیاز به استفاده از چند کمپرسور دارند. در چیلر هایی که کمپرسور اسکرال دارند معمولا استفقاده از یک تا هشت کمپرسور رایج و متداول می باشد. چیلر های اسکرال با ظرفیت بین 3 تن تا 250 تن ساخته و تولید می شو. ظرفیت چیلر نسبت به تعداد کمپرسور ها تغییر می کند. زمانی که چیلری چهار کمپرسور اسکرال دارد، داری کنترل ظرفیت چهار مرحله ای می باشد و کمپرسورها بر اساس ظرفیتی که لازم دارند زیر بار می روند. کمپرسور های اسکرال از نظر نگهداری و تعمیر، کمپرسور هایی هستند که غیر قابل تعمیر می باشند در زمان خراب شدن و از کار افتادن کمپرسور حتما باید کمپرسور عوض شود.

 

همچنین بخوانید درباره ...
با روغن کمپرسور اسکرو و انواع آن آشنا شویم

 

اما امروزه در سیستم های نوین و جدید چیلر اسکرال مدرن، در زمانی خراب شدن یکی از کمپرسور ها بقیه کمپرسور ها در حال کار همچنان باقی می مانند و این یکی از مزیت های این چیلرها می تواند باشد. یکی از عواملی که باعث می شود عمر این دستگاه طولانی تر شده و نگه داری از آن  آسان تر شود تعداد کمپرسور ها می باشد که باعث میشود مصرف برق ساختمان های مسکونی کاهش پیدا کند. 

بعد ازآشنا شدن شما با کمپرسور اسکرال، با معرفی کردن کمپرسور های اسکرو شما می توانید  تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو را بهتر متوجه شوید. 

 

سایر خصوصیات کمپرسور اسکرو چیست ؟

این نوع کمپرسور ها را کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی نیز می نامند.تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در ساخت و تولید آن هاست. کمپرسور اسکرو در ظرفیت 50 تن تبرید تا 250 تن تبرید ساخته می شوند. چیلرهایی که در کمپرسور اسکرال ساخته می شوند نسبت به چیلرهای کمپرسور اسکرو بازدهی کمتری دارند.از لحاظ قیمت، دستگاه های چیلر با کمپرسور اسکرو به صرفه تر از دستگاه های چیلر با کمپرسور اسکرال می باشندو به این دلیل که خرید کمپرسور های اسکرو به صرفه تر از کمپرسور اسکرال است.

 سیستم کنترل ظرفیت پله  ای یکی از خصوصیات کمپرسور های اسکرو می باشد با نصب تجهیزاتی خاص می توان دراین نوع کمپرسورها به صورت پیوسته و خطی کنترل ظرفیت را انجام داد. 

 

کمپرسور اسکرو

 

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو در مدل کمپرسورها استفاده شده در آن ها می باشد هر دو مدل از کمپرسورها معایب و مزایای ویژه و خاص خود را دارند. تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در تناژهای آن ها است کمپرسور اسکرو در تناژهای بالا و کمپرسور اسکرال در تناژهای پایین و کم استفاده می شود. عمده ترین تفاوت کمپرسور هادر ظرفیت چیلرهای آن ها است که در بالا به آن ها اشاره کرده ایم. چیلر اسکرال که توان و ظرفیت کمتری نسبت چیلر اسکرو دارا می باشد,

 با افزایش مقدار توان و ظرفیت مورد نیاز، موجب می شود که تعداد کمپرسورهای اسکرال افزایش یابد که  این عامل باعث می شود ظرفیت کمپرسور ها با هم جمع شود.

 

همچنین بخوانید درباره ...
صفر تا صد اجزای کمپرسور اسکرو

 

 این یکی از معایب افزایش کمپرسورهای اسکرال است زیرا چیلرها به صورت پله ای کنترل ظرفیت می شوند و نمی توان بر روی آن ها کنترل پیوسته انجام داد. چیلر اسکرو با توان و ظرفیت 70 تا 500 با کمپرسورهای اسکرو ساخته و تولید می شوند. کمپرسورهای اسکرو که در چیلر اسکرو به کار می روند این امکان را دارا هستند که با استفاده از سیستم مکانیزم دریچه لغزنده توان خروجی خنک کاری به بطور چشمگیری کاهش می دهند.

یکی از عمده تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو، نوع فشرده سازی مبرد و توان و ظرفیت آن ها است. کمپرسورهای اسکرال از لحاظ سایز و اندازه محدود می یاشند.

یک رزوه مارپیچ در کمپرسور اسکرال وجود دارد ولی از دو رزوه متحرک در کمپرسور اسکرو استفاده می شود، تفاوت این دوکمپرسور از لحاظ استفاده رزوه ها در آن هاست.

در مناطق کم آب استفاده از چیلر تراکمی هوای خنک اسکرال مناسب تر است. بطور کلی برای سیستم های آب خنک چیلرهای اسکرو بهتر عمل می کنند. 

ساختار کمپرسورهای اسکرال ساده و بدون هیچ گونه پیچیدگی هست در این نوع کمپرسور  فشار کاری بر تعداد قطعات کمتر بوده و فشار کمی بر یاتاقان های آن وارد خواهد شد. اما ساختار کمپرسور اسکرو پیچیدگی بیشتر نسبت کمپرسور اسکرال دارد.

 

کمپرسور اسکرو

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو از لحاظ ایجاد صدا 

کمپرسورهای اسکرال نسبت به کمپرسورهای اسکرو صدای کمتری تولید می کنند که یک فاکتور مهم برای این کمپرسورها می باشد.