اجزای کمپرسور اسکرو چیست؟ کارایی هر یک از اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه تا چه اندازه ای می تواند در عملکرد کمپرسور اسکرو تاثیر گذار باشد؟ در ادامه به طور کامل به بررسی عملکرد هر یک از اجزای کمپرسور اسکرو خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

معرفی کمپرسور اسکرو

اجزای کمپرسور اسکرو اگر قطعاتی با کیفیت و مرغوب نباشند در این صورت کارایی نهایی کمپرسور اسکرو نیز به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.  هر گونه خرابی یا ایراد فنی در اجزای تشکیل دهنده ی آن می تواند سبب خرابی و مشکلات جدی در عملکرد کمپرسور اسکرو باشد.  کمپرسور اسکرو از کمپرسور های صنعتی می باشد که توانسته است با مزایای فوق العاده توجه بسیاری را به سوی خود جلب کند. از این دستگاه بیشتر در صنایع بزرگ استفاده می شود. جالب است بدانید برای ساخت و طراحی آن از قطعات کمتری در مقایسه با سایر کمپرسورها استفاده می شود. کمپرسور اسکرو قابلیت آن را دارد میزان فشار سیالات را به دلخواه افزایش دهد. از مهمترین کاربرد آن در صنایع مختلف میتوان موارد زیر را نام برد:

  • صنعت الکترونیک
  • صنعت خودروسازی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع هوا

از مهمترین انواع کمپرسور اسکرو نیز می توان کمپرسور اسکرو خشک و روغنی را در اولویت قرار داد. عملکرد هر یک از آنها متفاوت است. در بخش های بعدی به بررسی کامل اجزای کمپرسور اسکرو خواهیم پرداخت.

 

اجزای کمپرسور اسکرو

 اجزای کمپرسور اسکرو

اجزای کمپرسور اسکرو  و کاربرد آنها

کمپرسور اسکرو از قطعات و اجزای مختلفی ساخته شده است که کارایی هر کدام از آنها نیز متفاوت است. اگر چه برندهای مختلف این دستگاه ممکن است اجزای متفاوتی داشته باشند ولی همه ی آنها دارای برخی قطعات ثابت هستند.  در ادامه به بررسی مهمترین اجزا خواهیم پرداخت که در بیشتر کمپرسورهای اسکرو موجود است. از اصلی ترین اجزای کمپرسور اسکرو می توان موارد زیر را نام برد:

فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی از قطعات بسیار مهم و اصلی در کمپرسور اسکرو می باشد. از آن برای فیلتر کردن گازهای ورودی به داخل این دستگاه استفاده می شود. اگر کارایی این قطعه خوب نباشد در این صورت عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شده و ممکن است آسیب های جدی به آن وارد شود. لازم است برای اطمینان از سلامت فیلتر هوا، در بازه های زمانی مشخص، سرویس دوره ای را جدی بگیریم تا بتوانیم از سلامت این قطعه مطمئن باشیم.

فیلتر روغن

استفاده از فیلترهای روغن برای کمپرسور اسکرو روغنی ضروری است. این نوع از فیلتر ها قابلیت آن را دارد که روغن وارد شده به دستگاه را بررسی کرده و املاح مضر آن را فیلتر کنند. از فیلتر روغن به عنوان یکی از مهمترین اجزای کمپرسور اسکرو روغنی یاد می شود. در صورت بروز هرگونه ایراد در کارایی آن باید در اسرع وقت اقدامات تعمیر و تعویض انجام شود. ناگفته نماند عملکرد فیلتر روغن به اندازه ی فیلتر هوا از اهمیت ویژه برخوردار است.

 

همچنین بخوانید درباره ...
برندهای کمپرسور هوا

 

بلبرینگ

از دیگر قطعات اصلی کمپرسور اسکرو می توان بلبرینگ را نام برد. وظیفه ی این قطعه آن است که استهلاک دستگاه را کاهش دهد. برای کاهش نویز موجود در دستگاه و البته روان بودن آن لازم است از بلبرینگ های اصل و مرغوب استفاده کنیم.

کاربرد اجزای کمپرسور اسکرو

کاربرد اجزای کمپرسور اسکرو

دریچه های مکش

از دیگر اجزای مهم کمپرسور اسکرو می توان دریچه های مکش را در نظر گرفت.  هوا از طریق دریچه های مکش وارد این دستگاه می شود. دریچه ها با داشتن تنظیمات ویژه می توانند راندمان دستگاه را به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش دهند. آنها به صورت اتوماتیک باز و بسته میشوند. کارایی نامطلوب دریچه های مکش می تواند دردسرهای جدی در عملکرد این دستگاه ایجاد کند.

دریچه های تخلیه یا درین

در کمپرسورهای اسکرو بدون روغن از دریچه های تخلیه به عنوان قطعات بسیار مهم برای تخلیه آب موجود در دستگاه استفاده می شود. وجود هرگونه خرابی یا نقص در عملکرد آنها می تواند خطر بسیار جدی در دستگاه و البته محیط اطراف ایجاد کند. به همین دلیل سرویس دوره ای این قطعه از اهمیت ویژه برخوردار است.

موتور

از مهمترین اجزای کمپرسور اسکرو میتوان موتور را نام برد.  موتورهای به کار رفته در این دستگاه ها عموما برقی هستند. هر چه کمپرسور اسکرو ظرفیت مخزن بیشتری داشته باشد در این صورت موتور آن نیز قدرتمند خواهد بود. برای افزایش میزان بهره وری و کاهش میزان مصرف برق میتوان سفارشی سازی کرد و از تجهیزات درایو برای کنترل حالت استارت، استپ و کارکرد دستگاه استفاده کرد.

مخازن ذخیره سازی

مخازن ذخیره سازی از رایج ترین قطعات به کار رفته در کمپرسور اسکرو می باشد. مخازن ذخیره سازی معمولا در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند. برای کاربردهای صنعتی از مخزن های بزرگ تر استفاده می کنند.

اصلی ترین اجزای کمپرسور اسکرو

اصلی ترین اجزای کمپرسور اسکرو

روتور

با روشن شدن دستگاه، روتورهای هواساز نیروی محرک لازم را از طریق موتور دریافت می کنند. در این صورت هوا با استفاده از دریچه ها مکش می شود. روتور را می توان به عنوان اصلی ترین جزء کمپرسور اسکرو در نظر گرفت.

بخش کنترل سیستم

بخش کنترل سیستم برای بررسی و کنترل فاکتورهای مهم از جمله فشار طراحی و تعبیه شده است. این بخش توسط شرکت تولید کننده ی این دستگاه تنظیم می شود. البته در برخی از مواقع اپراتور می تواند دستکاری های لازم را انجام دهد. از آن نیز به عنوان یکی از مهمترین اجزای کمپرسور اسکرو  یاد می شود.

فیلتر سپراتور

کمپرسور اسکروها مجهز به فیلتر جدا کننده هستند. جداکننده ها نقش ویژه ای دارند. عمل جداسازی روغن و هوای فشرده شده در تانک دستگاه به کیفیت این قطعه وابسته است. این امر خصوصا در بازدهی هوایی باکیفیت، کارایی کمپرسور اسکرو روغنی را نشان می دهد. اگر روغن موجود در هوا به خوبی جداسازی نشود در این صورت احتمال خرابی زودرس تجهیزات وابسته به کمپرسور افزایش خواهد یافت.