کمپرسورها˛ به روغن نیاز دارند تا فرآیند تولید به خوبی اجرا شود. کمپرسورهای روغن کاری شده در انواع مختلفی از جمله لوپ، پیچ، حلقه مایع، اسکرول و پره وجود دارند. روغن کمپرسور اسکرو یک جزء حیاتی برای حفظ هوای فشرده سالم است. روغن که در درجه اول یک خنک کننده است، گرمای تولید شده در طول فرآیند فشرده سازی را حذف می کند. روغن کمپرسور با کیفیت، سایش و پارگی قطعات در حال چرخش را با استفاده از افزودنی‌های مختلف کاهش می‌دهد تا از ساییدگی فلز با فلز جلوگیری کند. به عبارت دیگر، روغن کمپرسور اسکرو سیستم را خنک می کند تا المنت بیش از حد گرم نشود.

روغن کمپرسور اسکرو˛ همچنین روتورها را روغن کاری کرده و محفظه فشرده سازی را آب بندی می کند. از آنجایی که روغن کمپرسور برای خنک کردن و آب بندی استفاده می شود، باید روغن مخصوص و باکیفیت باشد و نمی توان آن را با روغن های جایگزینی مانند روغن موتور جایگزین کرد. روغن کمپرسور اسکرو، فضایی را که هوا در آن فشرده می شود، آب بندی می کند. یکی دیگر از کارهای مهم این روغن تمیز کردن است. در برخی مواقع گرد و غبار از طریق فیلتر هوا وارد دستگاه می شود. روغن این ذرات را می گیرد، آنها را به سمت فیلتر روغن می برد و به عقب برمی گردد. به خاطر داشته باشید که اگر روغن کمپرسور شما خراب شود یا آنطور که باید روغن کاری نشود، اجزای داخلی کمپرسور می توانند به سرعت از بین بروند. برخی از تولیدکنندگان یک روغن را برای کاربردهای چند منظوره (کمپرسورهای پیستونی، کمپرسورهای اسکرو و غیره) توصیه می کنند. با این حال، ماشین های مختلف نیازهای متفاوتی دارند و باید از میان انواع انواع روغن کمپرسور اسکرو مناسب ترین آن را انتخاب نمود.

 

روغن کمپرسور اسکرو

روغن کمپرسور اسکرو

انواع روغن کمپرسور اسکرو:

  • روغن استاندارد (که روغن معدنی نیز نامیده می شود)
  • روغن مصنوعی

روغن کمپرسور اسکرو استاندارد:

با استفاده از پایه معدنی ساخته می شود و ارزان تر از روغن کمپرسور مصنوعی است. این نوع روغن فرارتر است و احتمال تبخیر آن بیشتر از روغن مصنوعی است. در نتیجه سریع تر مصرف می شود. همچنین انتقال روغن با سرعت بالاتری اتفاق میافتد، بنابراین می تواند با وجود اجزای پایین دستی مانند فیلتر روغن و جداکننده روغن، وارد شبکه هوای فشرده شود. روغن های معدنی به طور قابل توجهی واکنش پذیرتر از روغن های مصنوعی هستند. زنجیره های کربنی 100٪ با هیدروژن اشباع نشده اند، به این معنی که روغن سریعتر با مواد دیگر واکنش نشان می دهد و می تواند توده ها را تشکیل دهد. این امر عمر مفید روغن و عمر مفید فیلترها و جداکننده های روغن را کاهش می دهد. این نوع روغن معمولاً برای استفاده در کمپرسورهایی که به طور مداوم استفاده نمی شوند، یا برای صاحبان کارهایی که کارهایشان سبک تر است، توصیه می شود.

 

همچنین بخوانید درباره ...
صفر تا صد اجزای کمپرسور اسکرو

 

روغن کمپرسور اسکرو مصنوعی:

محصولی با کیفیت بالاتر و درجه یک است که عمر مفید بیشتری دارد. در واقع، روغن های مصنوعی معمولاً 50 درصد بیشتر از روغن های استاندارد کار می کنند. روغن های مصنوعی همچنین می توانند عمر کمپرسور را افزایش دهند. این روغن با سرعت کمتری مصرف می شود (که برابر است با اضافه کردن کمتر روغن و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی). همچنین مدت زمان خنک ماندن این روغن از روغن های استاندارد بیشتر است و می تواند به کاهش رسوبات مختلف که بر عملکرد کمپرسور تأثیر منفی می گذارند کمک کند. روغن مصنوعی حاوی گوگرد یا مواد افزودنی نیست و این امر به جلوگیری از تجمع روی دریچه ها کمک می کند.

 

چه چیزی طول عمر روغن کمپرسور اسکرو را تعیین می کند؟

گرما، تعیین کننده مدت زمان ماندگاری روغن است. بنابراین وجود نشانه هایی همچون عمر کوتاه‌ روغن و یا نیاز به مخزن روغن بزرگ در کمپرسور، به دلیل وجود گرمای بیشتر در طول فشرده‌سازی است. مشکل احتمالی دیگر این است که روغن اضافی از روتورها به دلیل شکاف غیرمعمول گسترده عبور می کند. در حالت ایده آل، اپراتورها باید کل هزینه تعویض روغن در هر ساعت کارکرد را در نظر بگیرند و مراقب کمپرسورهایی که طول عمر روغن آنها بسیار کمتر از میانگین استاندارد است، باشند. شما می‌توانید برای اطلاع از میانگین طول عمر روغن و ظرفیت روغن کمپرسور اسکرو، به دفترچه راهنمای اپراتور کمپرسور مراجعه کنید.

 

انواع روغن کمپرسور اسکرو

انواع روغن کمپرسور اسکرو

خنک کننده ی روغن کمپرسور اسکرو چیست؟

از آنجایی که روغن کمپرسور اسکرو در معرض اصطکاک شدید می گیرد. روغن بار عمده افزایش دما ناشی از گرمای فشرده سازی را تحمل می کند. بنابراین بسیار داغ خواهد بود و با انتقال دما به بیرون و دور از هواگیر، روتورها و یاتاقان ها را از این گرمای شدید خلاص می کند. روغن باید ویسکوزیته اش پایین باشد تا این کار به طور موثر انجام شود. اگر روغن غلیظ باشد، ممکن است حرارت را به اندازه کافی سریع منتقل نکند. این امر می تواند منجر به دمای بالا در هواکش شود که عیب یابی آن ممکن است دشوار باشد.

 

همچنین بخوانید درباره ...
کمپرسور اسکرو

 

همانطور که گفتیم دما اثرات منفی زیادی روی روغن خواهد داشت. دمای بالا تقریباً بر همه این افزودنی ها تأثیر می گذارد و در صورت گرم شدن بیش از حد اسیدی می شوند. اسید منجر به لاک می شود که می تواند باعث مسدود شدن اجزا، کاهش کارایی و آسیب شدید شود. همه ی این شرایط را می توان با یک خنک کننده ی روغن باکیفیت و موثر برطرف کرد. به راحتی می توانید بهترین کیفیت روغن کمپرسور اسکرو را از هواپایا تهیه کنید.

یکی از انواع بسته بندی روغن کمپرسور اسکرو

یکی از انواع بسته بندی روغن کمپرسور اسکرو