کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم چیست؟ کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم یکی از انواع کمپرسورهای اسکرو میباشد. کمپرسوراسکرو از متداول ترین کمپرسور هایی هستند که در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارند ما در این مقاله به طور اختصاصی در مورد کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم که یکی از انواع این کمپرسورهای باشد صحبت کرده ایم. شما می توانید برای کسب اطلاعات درباره کارکرد و نحوه کار کمپرسور اسکرو به مقاله کمپرسور اسکرو در وب سایت هواپایا تامین مراجعه کنید.

ما در این مقاله درباره چیستی کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم و تفاوت کارکرد این کمپرسور با دیگر انواع کمپرسور های اسکرو صحبت خواهیم کرد.

 

کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم

 کمپرسور اسکرو مستقیم یکی از چند کمپرسورهای اسکرو می‌باشد که به طور اختصاصی در مقاله انواع کمپرسورهای اسکرو در وب سایت هواپایا تامین آن ها را معرفی کرده ایم. اگر بخواهیم بیشتر درباره چیستی کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم برای شما صحبت کنیم باید بگوییم که قدرت انتقال در این نوع از کمپرسور اسکرو توسط کوپل مستقیم صورت می گیرد و راندمان و بازدهی انرژی بسیار خوب و بالایی را ایجاد می‌کند.

 به طور خلاصه کمپرسورهای اسکرو کوپل مستقیم دارای قابلیت به کارگیری واحد های هواساز بزرگتر از حد معمول و استاندارد را دارند. این قابلیت یعنی به کارگیری واحدهای هواساز بزرگتر از حد معمول تنها در مدل کمپرسور اسکرو تسمه ای دیده می‌شود و در هیچ کمپرسور دیگری وجود ندارد.

کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم

 

کوپل مستقیم چیست؟

 در کمپرسورهای اسکرو کوپل مستقیم میله های گردانی وجود دارد که معمولاً انتقال قدرت توسط آنها انجام می شود. انتقال قدرت توسط این میله های گردان باعث شده است تا کار کمپرسور با استهلاک کمتری نسبت به سیستم انجام بگیرد. همچنین انتقال قدرت با استفاده از این میله های گردان باعث می‌شود تا بالانس دینامیکی بسیار مطلوبی برای انتقال قدرت و تهیه هوای فشرده در کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم انجام گیرد.

 این میله های گردان که وظیفه انتقال قدرت در کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم را دارند به اصطلاح فنی کوپل مستقیم گفته می‌شوند.

همچنین بخوانید درباره ...
بررسی تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

 

واحد هواساز و الکتروموتور در کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم

 در طراحی و ساخت کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم دو قطعه واحد هواساز و الکتروموتور در یک راستا و روبروی یکدیگر قرار می گیرند و نصب می شوند. طراحی و نصب دو قطعه به گونه ای است که الکتروموتور با دور یکسان که به آن دوره نامی و یا اسمی نیز می‌گویند، می‌چرخد. دور موتور استاندارد برای الکتروموتور در کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ rpm می باشد.

چنانچه در این کمپرسور بر روی واحد هواساز گیربکس نصب شده باشد دور موتور و هواساز یکسان نخواهد بود. در این صورت اتصال گشتاور در این مدل کمپرسور به صورت مستقیم وارد می گردد و در نتیجه نیروی جانبی به شفت ها وارد نمی‌شود و چرخش خالص ایجاد خواهد شد.

کوپل مستقیم

 

انواع کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم

این مدل کمپرسور را می‌توان بر حسب نیازهای مختلفی که دارد در دسته بندی های متفاوت قرار داد؛ یکی از این دسته بندی ها دسته‌بندی بر اساس مصرف روغن در کمپرسور کوپل مستقیم اسکرو می باشد.

به طور کلی کمپرسورهای هوای فشرده اسکرو مدل کوپل مستقیم بر حسب مصرف روغن به دو دسته کمپرسور اسکرو مستقیم با روغن و بدون روغن تقسیم بندی می شوند.

  • کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم با روغن:  در این کمپرسورهای کوپل مستقیم استهلاک کمتری به پیچ ها وارد شده و همین امر باعث می‌شود تا پیچ ها و سایر قطعات کمپرسور فشار بالاتری به سیستم ببخشند و در بلند مدت نیاز به تعمیر و سرویس و همچنین تعویض روغن دارند. 
  •  کمپرسور کوپل مستقیم اسکرو بدون روغن: این کمپرسورها درمقابل کمپرسورهای اسکرو کوپل مستقیم با روغن دور کمتری دارند و مناسب برای کارهای حساس تر و ظریف تر می باشند.

کمپرسور کوپل مستقیم

 

کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم چه مزیت هایی دارد؟

این مدل کمپرسور با توجه به نحوه کار کرده که دارد شامل مزیت‌های زیر می شود.

  • طراحی و ساخت دقیق (CNC) قطعه گلدانی شکل یا Housing (رابط الکتروموتور به واحد هواساز) که نهایتا منجر به alignment یا همراستایی بسیار دقیق کوپلینگ کمپرسور می گردد.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل عدم اتلاف انرژی در تسمه در حالت کمپرسور کوپل تسمه ای
  • بدون لرزش و صدا
  • حفظ همراستاتی موتور و هواساز در دراز مدت
  • شاسی یکپارچه ذیل ایرند و هواساز
  • استفاده از کوپلینگ فلکسیبل Flexible
  • بالانس دینامیکی بسیار خوب
  • قابلیت تعمیر راحت تر نسبت به سیستم های غیر از اسکرو
  • دسترسی به قطعات جایگزین هنگام تعمیر به دلیل استفاده بالا از این نوع کمپرسور
  • نصب راحت تر کمپرسور
  • جلوگیری از هدر رفتگی انرژی
  • قابلیت کنترل صدا و ارتعاشات در کمپرسور های هوای فشرده اسکرو کوپل مستقیم
  • هزینه کمتر پیاده سازی, نگهداری و تعمیرات نسبت به معادل ها
همچنین بخوانید درباره ...
بهترین کمپرسور اسکرو کدام است؟

 

تفاوت کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم و کوپل تسمه ای

 در انواع مدلهای کمپرسور اسکرو کوپل دار دو نوع کمپرسور وجود دارد؛ کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم و کمپرسور اسکرو کوپل تسمه ای. 

در کمپرسور اسکرو کوپل تسمه ای از یک سیستم تسمه ای روانکاری شده برای ایجاد فشار در کمپرسور استفاده شده است. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان فنی در حوزه کمپرسورها این مدل کمپرسور را نسبت به مدل کوپل مستقیم کارآمدتر بدانند چرا که بر این باورند این کمپرسور روانتر کار کرده و کارآمد و آرام و بی سروصدا عمل می‌کند.  اما باید بگویم که از طرف دیگر وجود سیستم تسمه ای باعث از بین رفتن تسمه ها بعد از مدتی در کمپرسور خواهد شد و شما مجبور خواهید بود تا اقدام به تعمیر یا تعویض آن ها کنید.

 

همچنین بخوانید درباره ...
با روغن کمپرسور اسکرو و انواع آن آشنا شویم

 

 همانطور که گفتیم کمپرسور کوپل مستقیم دارای میله های گردان است و سیستم تسمه‌ای استفاده نمی کند و همین موضوع باعث شده است تا عملکرد و نگهداری آسان تری داشته باشد.  مزیت دیگر کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم نسبت به مدل تسمه ای عدم نیاز به روغن کاری یا هر نوع همکاری برای تسمه ها می باشد که این امر باعث می شود تا هزینه ها و زمان های عملیاتی و نگهداری کمپرسور شما کاهش یابد.

 انتخاب میان دو مدل کمپرسور اسکرو با کوپل مستقیم و تسمه ای به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد برای نمونه اگر شما به تنظیم سرعت و توان کمپرسور اهمیت دهید و نیاز داشته باشید انتخاب کمپرسور کوپل تسمه‌ای گزینه مناسب تری نسبت به کوپل مستقیم است.

در مقابل اگر گزینه‌هایی چون نگهداری آسان، مقرون به صرفه بودن و قدرت از اهمیت بیشتری برای شما برخوردار میباشد انتخاب یک کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم و بدون سیستم تسمه می توانند گزینه مناسب تری برای نیازهای صنعتی و تولیدی شما باشد.