هوای خروجی کمپرسور حاوی بخار آب، ذرات ریز غبار، ذرات خورنده، انواع باکتری و ذرات بسیار ریز روغن است که در ترکیب با يكديگر،ماده‌ای لجن مانند با خاصیت اسیدی بر جا می‌گذارند. در اثر فشار بالا لایه‌ای از این مواد در داخل منبع تشکیل شده و باعث آسیب رسانيدن جدی به تجهیزات هوای فشرده، شیرهای پنوماتیكی، جک‌ها ودیگر نقاط حساس دستگاهها می‌شود. برای حل این مشکل با نصب و شناخت میکرو فیلتر ها و تعویض به موقع آنها می‌‌توانید از این مشگل جلوگیری به عمل آورید.

مزایای میکرو فیلتر ها

– سازگاری با انواع سیستم های هوای فشرده.
– سازگار با انواع کمپرسورهای داخلی و خارجی.
– سازگار با انواع روغن کمپرسور.
– سهولت در نصب و تعویض.
– قابلیت جذب ذرات تا 3 ppm .
– عمر طولانی‌تر و استهلاک کمتر دستگاه
– تحمل فشار بسیار بالا توسط هوزینگ‌ها.
-مطابق با استانداردهای معتبر جهانی

میکرو فیلتر ها چه ویژگی هایی دارند؟میکرو فیلتر ها

  1. تهیه شده از معتبرترین سازندگان اروپایی و آمریکایی
  2. سازگاری با تمامی سیستم‌های گاز و هوای فشرده
  3.  سازگار با انواع کمپرسورهای داخلی و خارجی
  4.  سازگار با انواع روغن کمپرسور
  5.  سهولت در نصب و تعویض المنت‌ها
  6.  فیلتر المنت‌های با عمر طولانی‌تر
  7. مطابق با استانداردهای معتبر جهانی
  8. پوسته ميكرو فيلتر ( هوزينگ ) تماماً آلومينيومي باشد كه باعث افزايش عمر المنت فيلتر و جلوگيري از پوسيدگي و زنگ زدگي مي شود)
  9. وزن كم ميكروفيلترها كه از فشار و سنگيني به لوله ها جلوگيري مي نمايد
  10. قابليت نصب المنت فيلترها با ضريب جذب متفاوت از 25micron تا 1 %micron
  11. قابليت نصب نشانگر اختلاف فشار ورودي با خروجي
  12.  قابلیت نصب شيربرقي اتوماتيك براي تخليه كندانس و روغن
  13. بازدهي اقتصادي بهمراه هزينه هاي عملياتي بسيار پايين
  14. حذف مطمئن مايعات مانند آب و روغن، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا
  15. افزايش فواصل زماني سرويس فيلترها و كيفيت بالاي هواي فشرده
  16.  افزايش عمر مفيد كمپرسور
  17. كاهش تعميرات و افزايش بهره وري در دستگاهها و مصرف کننده ها
  18. شرايط كاري و سرويس دهي بهتر
  19.  افزايش كيفيت محصولات و عدم اتلاف هواي فشرده
همچنین بخوانید درباره ...
میکرو فیلتر کمپرسور چیست؟

رطوبت گیر کمپرسور هوا

رطوبت گیر کمپرسور هوا ابزار کمکی است که بر روی پمپ باد و جهت جلوگیری از ورود رطوبت و دیگر ذرات به ابزار بادی (مانند پیستوله، میخکوب، منگنه کوب و …) می‌شود. در بیشتر صنایع به این ابزار کمکی کارآمد توجه نمی‌شود و اساتید با همان روش‌های قدیمی از ابزار و تجهیزات بادی استفاده می‌کنند بی‌آنکه بدانند استفاده نادرست از تجهیزات معمولاً خساراتی را در بلند مدت و کوتاه مدت متوجه آن‌ها می‌کند.

به‌عنوان مثال اگر شما از یک کمپرسور هوا کثیف که حاوی رطوبت و گرد و خاک است را برای رنگ کاری چوب استفاده کنید ممکن است با ذرات ریز بر روی لایه رنگ اجرایی مواجه شوید که مطمئناً شما و مشتری‌تان را به‌شدت ناراحت خواهد کرد.

همچنین اگر در کارگاه نجاری از دستگاه‌هایی مانند میخکوب و یا منگنه کوب استفاده می‌کنید خرابی زودهنگام تجهیزات بادی خسارت مادی را برای شما در بر خواهد داشت بخشی از این مشکلات به دلیل عدم استفاده از فیلتر هوا در مسیر خروجی پمپ باد است.
معمولاً سه دلیل عمده موجب ورود ذرات در مسیر خروجی پمپ باد می‌شود که در این نوشته به دلایل بروز این مشکل و بررسی مزایای استفاده از رطوبت گیر کمپرسور هوا می‌پردازیم.

ذرات معلق در هوا:

همان‌طور که میدانید کمپرسور، هوا را با استفاده از سیلندر و پیستون به داخل مخزن هدایت می‌کند و مخزن با توجه به حجمی که دارد هوای مورد نیاز را با فشار تعیین شده ذخیره می‌کند. اگر با روش کار پمپ باد آشنا باشید متوجه خواهید شد که در پمپ باد از یک فیلتر در قسمت ورودی هوای سیلندر استفاده می‌شود تا از ورود گرد و خاک و ذرات معلق به داخل مخزن جلوگیری شود.

همان‌طور که قابل حدس است این فیلتر بنا به دلایل فنی و یا شرایط تولید، در بیشتر موارد قابلیت جذب تمامی ذرات معلق در هوا را ندارد و بخشی از ذرات معلقی که در هوا وجود دارد به‌راحتی وارد مخزن کمپرسور هوا می‌شود. با توجه به اینکه در داخل مخزن مکانیسمی برای جمع‌آوری و فیلترینگ این ذرات ندارند، به‌راحتی قادر خواهند بود همراه با جریان خروجی هوا، به قسمت خروجی انتقال پیدا کنند. پس مهم‌ترین دلیل نفوذ گرد و غبار به داخل مخزن، عبور آن‌ها از طریق فیلتر هوای دستگاه هست.

رطوبت هوا:

همان‌طور که در نوشته‌های پیشین نحوه فشرده سازی هوا در مخزن توضیح داده شد، جریان هوا از طریق میکرو فیلتر به داخل سیلندر دستگاه انتقال پیدا می‌کند و از آنجا به داخل مخزن هدایت می‌شود.

هوا در اثر عبور از سیلندر گرمای حاصل از حرکت مکانیکی پیستون‌ها را جذب می‌کند و وارد مخزن می‌شود. با توجه به فلزی بودن بدنه مخزن، هوای گرم با برخورد به جداره فلزی مخزن واکنش نشان می‌دهد و تبدیل به بخار و قطرات آب می‌شود. در این حالت ذرات آب در کف مخزن جمع می‌شود و به‌مرور همراه با فشار هوا به خارج انتقال پیدا می‌کند.

رطوبت به دستگاه‌های بادی خسارت‌های زیادی وارد می‌کند و قطعات داخلی آن را خیلی زود مستهلک می‌کند. همچنین اگر شما رنگ کار چوب باشید حتماً می‌دانید که وجود قطرات آب بر روی رنگ چه فاجعه‌ای در کار شما رقم خواهد زد.

زنگ زدگی و پوسیدگی مخزن:

قطراتی که بر اثر ورود جریان گرم به داخل مخزن ایجاد می‌شود به‌مرور زمان باعث زنگ زدگی و پوسیدگی مخزن می‌شود. این تکه‌های ریز آهن که بر پوسیدگی در مخزن ایجاد شده است، همراه با فشار زیاد هوا از جداره مخزن جدا می‌شود و وارد جریان خروجی هوا می‌گردد. قابل حدس است که ورود ذرات ریز آهن در داخل سیستم دستگاه‌های بادی، چه خساراتی ممکن است به وجود آورد.

روغن سیلندر:

اگر یک بار از نزدیک کمپرسور هوا را دیده باشید متوجه خواهید شد که این دستگاه هم مانند بسیاری از دستگاه‌های مکانیکی نیاز به روغن دارد. در بیشتر پمپ بادهای موجود در بازار با توجه به کیفیت پایین در ساخت شاهد نفوذ روغن به داخل مخزن هستیم.

معمولاً این قطرات روغن با هوای موجود در مخزن گرد و غبار داخل مخزن و قطرات آب دست به دست هم می‌دهند تا یک هوای بی‌کیفیت و کثیف از مخزن خارج شود. دلیل دیگری که موجب کثیف شدن هوای خروجی پمپ باد می‌شود روغنی است که در اثر استهلاک سیلندر به داخل مخزن نفوذ پیدا می‌کند.

تأثیر این رطوبت و گرد و خاک بر روی ابزار بادی چیست؟

در بالا به عواملی که باعث خروج هوای کثیف از داخل کمپرسور هوا می‌شود اشاره کرده‌ایم، اما بهتر است کمی بیشتر در مورد مشکلاتی که این هوای کثیف حاوی ذرات گرد و خاک و رطوبت ایجاد می‌کند توضیح می‌دهیم.

پس در قالب چند مثال بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. تصور کنید شما با پیستوله، رنگ مورد نظرتان را بر روی چوب اجرا می‌کنید در مراحل اول رنگ‌کاری شاید این مواد و ذرات در مراحل ابتدایی به چشم نیایند، اما زمانی که رنگ پایانی را بر روی چوب اجرا می‌کنید مشاهده خواهید کرد که در زیر رنگ موادی مانند ماسه و خاک وجود دارند و یا اینکه حباب‌هایی در داخل رنگ ایجاد شده که ارزش کار و ظرافت اجرای شما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

این مشکلات معمولاً به دلیل عدم وجود فیلتر هوا در مسیر خروجی کمپرسور هوا است. شما می‌توانید با نصب یک فیلتر هوا از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.راهنمای کار با منگنه کوب بادی و حل مشکلات آن