کمپرسور پیستونی

کمپرسوری است رفت و برگشتی که در محفظه سیلندر خود دارای پیستون میباشد که جهت فشرده سازی گاز مبرد از آن بهره میگیرد که سالهای زیادی است که این نوع کمپرسور تا ظرفیت ۱۰۰ اسب بخار مورد استفاده قرار گرفته است عملکرد داخلی این کمپرسور کاملا شبیه به موتور خودرو می باشد.

در هر بار رفت و برگشت پیستون گاز مبرد به داخل سیلندر مکش میشود با این عمل گاز متراکم میشود و گاز متراکم شده با فشار وارد سیستم می‌شود. این نوع کمپرسور نسبت به بقیه کمپرسور ها صدای بیشتری دارند و حرارت بیشتری تولید میکنند اما هزینه تعمیر و نگهداری کمی دارند.

در توضیح کمپرسورهای پیستونی باید گفت این کمپرسورها به طور همزمان به انجام عملیات رفت و برگشت مکش دهش می پردازد،
کمپرسور های پیستونی در انواع مدل کولر گازی بسیار رایج هستند، همانطور که از اسم این کمپرسورها پیدا تمامی عملیات مربوط به فشرده سازی و کمپرس گاز در درون کولر توسط یک پیستون و سیلندر انجام می شود، که این عملیات بسیار مشابه عملیات سیستم ساخت خودرو البته با این تفاوت که در این سیستم هیچ گونه احتراقی به وجود نمی آید.
در کمپرسور پیستونی عملیات مربوط به فشرده سازی و انتقال گاز به گونه ای است که گاز موجود در اون محفظه کمپرسور به واسطه یک سیستم مکنده به درون سیلندر هدایت می شود.
در مورد کمپرسور های پیستونی می توان گفت که از ابتدایی ترین کمپرسور های به کار رفته در کولر گازی محسوب می شود،که بیشتر در مناطق گرمسیر مانند استان های مرکزی و جنوبی ایران به کار برده شده است، این کمپرسورها دارای عملکرد بسیار خوب و بازدهی بالایی هستند و در کولر گازی های با ظرفیت بین ۱۸ تا ۳۶ هزار مورد استفاده قرار گیرد از جمله مزایای کمپرسورهای پیستونی می‌توان به قیمت مناسب و بازدهی بالا آنها اشاره کرد.
این کمپرسورها طول عمر بالایی دارد وتنها  ممکن است صدای آن مقداری برای مصرف کننده آزار دهنده اگر شما در منطقه‌ای زندگی میکنید که بسیار گرمسیر است و نیاز به کولر گازی با بازدهی بالایی داری توصیه ما به شما کمپرسورهای پیستونی است.

مورد استفاده از کمپرسور پیستونی

از کمپرسور پیستونی معمولا در مناطق گرم مانند مناطق جنوبی و مرکزی ایران استفاده میشود.

تفاوت کمپرسور اسکرالکمپرسور روتاری یا غلتکی

کمپرسور روتاری از جمله کمپرسورهای موجود برای کولر گازی محسوب می شود، که با برخورد از مکانیزم بالا  و همچنین قابلیت جابجایی مثبت از نوع چرخشی در مکان هایی که نیاز به حجم بالایی از فشار هوا است، مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم عملیات های مربوط به مکش گاز و فشرده سازی آن  توسط تیغه هایی که دایره وار در شیارهای خود میچرخن انجام می گیرد، معمولاً کمپرسور روتاری برای دستگاه هایی با ظرفیت  هایی بین 7 تا 36  بی تی یو  مورد استفاده قرار می گیرد .این دستگاه قادر است  با گردش ۳۶۰ درجه ای تیره ها عملکرد مکش و فشرده سازی هوا را به راحتی انجام دهد.
کمپرسورهای روتاری در مقابل عملکرد بسیار بالای خود مصرف برق کمتری نسبت به کمپرسور های پیستونی دارد و همچنین صدای کمتری به نسبت کمپرسور های پیستونی تولید میکند، در شمال ، غرب و شمال غرب کشور پهناور ما بیشتر از این کمپرسور استفاده می گردد.

ظرفیت سرمایشی بالا با قیمت مناسب:

 اگر شما به دنبال کمپرسوری قوی با حجم هوای زیاد و قدرت خنک کنندگی بالایی هستید، که همچنین مصرف برق کمتری داشته باشد، میتوانیم به شما کمپرسورهای روتاری را پیشنهاد دهیم.

این نوع کمپرسور از نوع چرخشی میباشد و دارای مکانیزم مثبت میباشند.

از این نوع کمپرسور در مناطقی که حجم فشار هوا بالا میباشد استفاده میشود.

در این نوع کمپرسور با چرخش ۳۶۰ درجه تیغه ها عمل مکش و هدایت گاز مبرد انجام میشود – زمانی که گاز از دریچه ورودی وارد محفظه کمپرسور میشود با با برخورد با تیغه ها در اثر چرخش آنها و پرا ها متراکم شده و به سمت خروجی هدایت میشود.

کمپرسور روتاری نسبت به نوع پیستونی حرارت کمتری ایجاد میکند و مصرف برق و صدای کمتری دارند.

کمپرسور روتاری راندمان بالاتری دارد اما کمپرسور پیستونی قدرت سرمایش بهتری نسبت به کمپرسور روتاری دارد.

کاربرد کمپرسور پیستونی

کاربردهای زیادی در صنعت دارند، که می‌توان به پردازش گاز طبیعی، کارخانه‌های شیمیایی و پالایشگاه‌های نفت . گازهای فشرده شده توسط کمپرسورهای پیستونی نقش مهمی در فناوری سردسازی و خنک کنندگی دارند، جایی که انبساط مجدد گاز پس از فشرده سازی، اثر خنک کنندگی مورد نیاز را تولید می‌کند. هوای فشرده شده کاربردهای دیگری از جمله غواصی، دندان‌پزشکی، اتومبیل سازی و کشاورزی نیز استفاده می‌شود. ابزارهای پنوماتیک یا بادی مثل مته‌ها و اره برقی‌ها که در ساختمان آن‌ها از کمپرسورهای پیستونی استفاده می‌شود، در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا به طور کلی سبک‌تر و ایمن‌تر از موتورهای برقی می‌باشند.

موارد استفاده از کولر گازی با کمپرسور روتاری

از کمپرسور روتاری معمولا در منطق شما شمال غربی و فلات غربی ایران استفاده میشود.

کمپرسور اسکرول یا حلزونی

کمپرسور اسکرول نوع دیگری از کمپرسور میباشد که در کولرهای گازی استفاده شده استکه معمولا در کولرهایی با ظرفیت بالا استفده میشود.

این کمپرسورها در محفظه سیلندر خود دارای دو قطعه حلزونی میباشند که قطعه فوقانی ثابت و قطعه تحتانی متحرک میباشد.

حرکت حلزونی قطعه متحرک باعث متراکم شدن و هدایت گاز مبرد با فشار لازم سمت لوله خروجی میشود.

پوسته کناری این کمپرسور طوری طراحی شده است که محفظه به طور کامل آببندی میشود که عمل فشرده سازی گاز مبرد بدون وجود نشتی و هیچ ایرادی انجام شود.

این نوع کمپرسور نسبت به انواع دیگر قیمت بیشتری دارد اما راندمان بالا ایجاد صدای کمتر و طول عمر بیشتری دارد.

همچنین بخوانید درباره ...
مقایسه کمپرسور اینورتر و روتاری