لوازم کمپرسور باد پیستونی | مهمترین قطعات کمپرسور باد پیستونی کدام است؟ کارایی هر یک از اجزای این دستگاه چیست؟ در ادامه در نظر داریم به طور کامل اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد هر یک از اجزای کمپرسور باد پیستونی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

آشنایی با قطعات کمپرسور باد پیستونی

قطعات کمپرسور باد پیستونی با توجه به نوع و برند این محصولات می تواند متفاوت باشد ولی برخی از قطعات در ساخت هر یک از آنها یکسان است. کارایی یک کمپرسور باد پیستونی به کارایی و عملکرد اجزای تشکیل دهنده ی آن وابسته است. در صورت ایجاد هرگونه مشکل در عملکرد یک قطعه، اگر اقدامات تعمیر و تعویض در اولویت قرار نگیرد، گرفتار دردسرهای جدی خواهیم بود. کمپرسور بادی  به دلیل داشتن کارایی عالی جزو پرفروش ترین انواع کمپرسورها در بازار است.

"<yoastmark

 

قطعات کمپرسور باد پیستونی و کاربرد آنها

هر یک از لوازم کمپرسور باد پیستونی دارای کارایی ویژه هستند. اگر قطعه ای دچار ایراد فنی شود و اقدامات عیب یابی در اسرع وقت در اولویت قرار نگیرد، می تواند عملکرد این دستگاه را به طور کامل از بین ببرد. پس سرویس دوره ای کمپرسور بادی پیستونی را جدی بگیرید. از مهمترین انواع قطعات کمپرسور باد پیستونی می توان موارد زیر را نام برد:

موتور

موتور مهمترین قطعات کمپرسور باد پیستونی در نظر گرفته میشود که نیروی مورد نیاز برای فشرده سازی را می تواند از طریق منبع برق تامین کند. قلب تپنده ی هر دستگاهی، موتور آن است. کمپرسورهای باد پیستونی از موتورهای دیزلی و الکتریکی استفاده می کنند. ساختار کلی این نوع از موتورها، مشابه موتور خودرو است.

 

"مهمترین

 

پیستون

مانند موتور خودرو، پیستون نیز جزو قطعات کمپرسور باد پیستونی مهم می باشد. پیستون این قابلیت را دارد که با حرکت خود، سبب ایجاد حرکت در قطعات دیگر می شود. عامل محرک پیستون ها توسط نیروی تولید شده از طریق موتور به وجود می آید. معمولا برای ساخت این قطعه از آلیاژ آلومینیوم استفاده میشود.

 رینگ های پیستون

رینگ های به کار رفته در پیستون شامل سه رینگ جداگانه است:

  • رینگ فشار
  • رینگ روغن
  • رینگ آببندی

یکی از مهمترین نکته ای که باید در انتخاب رینگ ها در اولویت قرار گیرد،  این است که این قطعات هم سایز شیارها بوده و به طور کامل به آنها بچسبد. این امر می تواند از حرکت آزاد پیستون جلوگیری کند. هر کدام از رینگ های یاد شده کارایی ویژه ای دارند. به عنوان مثال رینگ روغن از خروج روغن جلوگیری میکند. رینگ فشار مانع نفوذ گاز متراکم به داخل دستگاه می شود.

 

همچنین بخوانید درباره ...
کمپرسور اویل فری اینگرسولرند چیست؟

 

سوپاپ اطمینان

سوپاپ اطمینان معمولا در داخل سیلندر نصب می شود و جزو قطعات کوچک در این دستگاه است ولی کارایی آن بسیار مهم می باشد. این قطعه از آسیب پذیرترین قطعات در داخل کمپرسور بادی در نظر گرفته می شود. وظیفه ی آن تنظیم میزان هوا و همچنین سوخت ورودی است.

 فیلتراسیون کمپرسور

فیلتراسیون کمپرسور بادی پیستون از سه فیلتر جداگانه تشکیل شده است. هر کدام از آنها نیز فعالیت خاصی دارند.

"کاربرد

 

سنسور حرارتی

نقش اصلی کمپرسور باد پیستونی آن است که گاز را متراکم سازد. این تراکم می تواند سبب تغییر در دمای گاز شود. به همین دلیل در مسیر خروجی گاز از سنسورهای حرارتی استفاده می شود که تغییرات دما را اندازه گیری کند.  با بکارگیری این نوع از سنسورها می توان از افزایش شدید دما و خطرات مربوط به آن جلوگیری کرد.

 افتر کولر

زمانی که گاز فشرده می شود، دمای آن به طور خود به خود افزایش می یابد. برای اینکه از ایجاد هر گونه خطر جلوگیری کنیم، از افتر کولر به عنوان سیستم های خنک کننده استفاده می شود. این قطعات به عنوان یکی از مهمترین لوازم کمپرسور باد پیستونی   وظیفه ی سرد کردن هوای خروجی را دارند.

اینتر کولر

به دلیل اینکه فرایند متراکم شدن گاز در چندین مرحله انجام می شود. در هر مرحله برای افزایش خاصیت تراکم سازی ازقطعه اینترکولر استفاده می شود. کولرهای داخلی به عنوان قطعات سودمند از افزایش دمای ناگهانی در داخل سیستم جلوگیری می کند. این قطعه قابلیت آن را دارد با چرخاندن مایع خنک کننده، دمای مجموعه را در یک شرایط مطلوب نگه دارد. در صورت ایجاد هرگونه خرابی در عملکرد آن، کارایی موتور با مشکل مواجه خواهد شد.