کمپرسور اویل فری اینگرسولرند (INGERSOLL RAND Oil Free Compressor) یکی از انواع دستگاه های مهم و پرکاربرد در صنعت است که به منظور تهیه و تولید هوای فشرده از آن بهره گیری می شود. کمپرسورهای هوا به طور کلی در دو نوع اویل اینجکت (Oil Inject) و اویل فری (Oil Free) طراحی و تولید می شوند. در مدل های اویل فری هیچ گونه روغن در روند تولید هوای فشرده توسط قطعات کمپرسور مورد استفاده قرار نمی گیرد.

نکته مهم و قابل توجه در مورد تفاوت این دو نوع کمپرسور در کیفیت هوای فشرده خروجی توسط آن هاست. دستگاه های اویل فری هوای فشرده مطلوب تر و مناسب تری را برای صنایع حساس و خاص مانند صنایع غذایی و دارویی تدارک می بینند. کیفیت ساخت، کارایی مطلوب و ایمن، مدل های متنوع و ویژگی های منحصر به فردی که در کمپرسور اینگرسولرند هنگام طراحی و ساخت لحاظ شده است، آن را به محصولی پرطرفدار و پر تقاضا تبدیل کرده است. در ادامه به بررسی کمپرسور هوای اویل فری اینگرسولرند و ویژگی های عملکردی و معرفی برخی مدل های این دستگاه خواهیم پرداخت.

 

عملکرد کمپرسور اویل فری اینگرسولرند

موتور تعبیه شده در این کمپرسور بسیار قوی بوده و پس از اتصال دستگاه به جریان الکتریکی، موتور شروع به کار کرده و هوای محیط پیرامون را به صورت مکشی وارد هواساز دستگاه می کند. روتورهای درون سیلندر کمپرسور اویل فری اینگرسولرند وظیفه به جریان انداختن هوای درون مخزن تحت فشار را بر عهده دارند. این روتورها شکلی پیچ گونه دارند که دارای بخش های نری و مادگی هستند. هنگام عملکرد دستگاه، بخش های نری و مادگی این روتورها در داخل یکدیگر قرار می گیرند و با حرکت هر یک، موجب چرخش قطعه روتور می شوند.

عملکرد روتورهای کمپرسور اویل فری برند اینگرسولرند

با چرخش روتور هوا موجود در مخزن به حرکت در می آید و به جلو رانده می شود. به این شیوه در برخی نواحی درون هواساز خلأ ایجاد می شود و در واقع جا برای ورود هوای جدید توسط مکش موتور به دستگاه باز می شود. به این صورت و با تکرار این مراحل مقدار هوای ورودی به دستگاه افزایش یافته و فاصله بین مولکول های گازهای تشکیل دهنده هوا کمتر و کمتر می شود تا اینکه درصد مشخصی از هوای فشرده حاصل شود. در نهایت نیز هوای فشرده است که به عنوان خروجی از کمپرسور oil free اینگرسولرند به بیرون فرستاده می شود.

 

انواع کمپرسور اینگرسولرند اویل فری

کمپرسور اویل فری اینگرسولرند در انواع مدل ها از نظر فشار کاری و نیز قدرت موتور تعبیه شده در ساختار دستگاه، طراحی و تولید شده است و هر یک از این مدل ها در بازار دستگاه های صنعتی موجود می باشند. صاحبان صنایع مختلف می توانند بر حسب نیاز واحد تولیدی و صنعتی خود و با کسب مشورت از کارشناسان متخصص شرکت هوا پایا تامین در زمینه انتخاب انواع مدل و کارایی کمپرسور هوای اینگرسولرند، کمپرسور متناسب با فعالیت خود را انتخاب و تهیه نمایند.

 

همچنین بخوانید درباره ...
کمپرسور اسکرو

 

انواع کمپرسور اویل فری اینگرسولرند از نظر فشار

کمپرسور اینگرسولرند اویل فری مدل SL با فشار 7.5

کمپرسورهای با فشار کاری 7 بار با مدل SL معرفی و شناخته می شوند. این کمپرسورها از نظر ابعاد، بسته به توان الکتروموتور که می تواند در بازه 37 تا 300 کیلووات باشد و نیز بسته به ظرفیت هوادهی دستگاه که می تواند بین 6 تا 48.8 مترمکعب در دقیقه باشد، در سایزهای کوچک به بزرگ تقسیم بندی می شوند.

کمپرسور اویل فری اینگرسولرند مدل SM با فشار 8.5

کمپرسورهای با فشار کاری 8.5 بار با مدل SM مشخص می شوند. این کمپرسورها نیز می توانند موتورهایی با توان بین 37 تا 300 کیلووات و ظرفیت هوادهی بین 5.1 تا 48 مترمکعب در دقیقه داشته باشند. ضمن اینکه ابعاد آن ها با توجه به توان موتور و ظرفیت هوادهی می تواند کوچک تر یا بزرگ تر باشد.

کمپرسور اینگرسولرند اویل فری مدل SH با فشار 10

کمپرسور اینگرسولرند مدل SH نشان دهنده کمپرسور با فشار کاری 10 بار است. این مدل ها می توانند در ساختار خود از موتورهای با توان الکتریکی 37 تا 300 کیلووات و ظرفیت هوادهی 7.8 تا 43.3 مترمکعب در دقیقه برخوردار باشند.

 

انواع کمپرسور اینگرسولرند اویل فری از نظر قدرت موتور

کمپرسور اویل فری اینگرسولرند از نظر قدرت موتور به چند مدل تقسیم بندی می شود. قدرت موتور این کمپرسورها می تواند توانی بین 37 تا 300 کیلووات در نظر گرفته شود. موتور با قدرت 37 کیلووات با نام S37 مشخص می شود و در واقع عددی که در کنار حرف S یا SL یا SM یا SH درج می شود، نشان دهنده قدرت موتور دستگاه کمپرسور است. به طور مثال S45، S55، S75، S90 و S110 معرف موتورهای با توان الکتریکی به ترتیب، 45 کیلووات، 55 کیلووات، 75 کیلووات، 90 کیلووات و 110 کیلووات هستند.

عملکرد روتورهای کمپرسور اویل فری برند اینگرسولرند

مزایای کمپرسورهای اویل فری اینگرسولرند

کمپرسور نوع اویل فری اینگرسولرند ویژگی ها و مشخصاتی دارد که آن را برای استفاده در هر محیط صنعتی مناسب و کارا می سازد. از جمله این ویژگی ها و مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

همچنین بخوانید درباره ...
اینگرسولرند

 

  • کمپرسور اویل فری اینگرسولرند در موارد بروز تغییر فشار و تغییر حجم هوای فشرده در اثر مصرف، عملکردی سریع جهت تولید هوای فشرده مورد نیاز از خود نشان می دهد.
  • این کمپرسور قابلیت مهم کار کردن طولانی مدت در شرایطی که مخزن به صورت تمام بار باشد را دارد.
  • نصب و راه اندازی این کمپرسور به سهولت قابل انجام می باشد. در این زمینه می توانید از متخصصین سایت اطلاعات لازم را کسب نمایید.
  • در طیف وسیعی از صنایع می توان از این کمپرسور هوا بهره گیری نمود. کارخانجات صنایع غذایی و تولید مواد نوشیدنی، صنایع نساجی، صنایع دارویی و نیز کارخانجات و کارگاه های تولید قطعات و محصولات الکترونیکی از جمله مشتریان استفاده کننده از این کمپرسور می باشند.
  • کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت این کمپرسور بسیار بالا بوده و در کاربردهای حیاتی و نیز حساس می توان با خاطری آسوده بر روی عملکرد ایمن و مطلوب دستگاه حساب کرد.
  • نکته بسیار مهم و کاربردی در رابطه با کمپرسور اینگرسولرند نوع اویل فری، این است که قطعات این دستگاه به راحتی در دسترس بوده و قابل تهیه می باشد؛ بنابراین در صورت نیاز به بازرسی های دوره ای و تعمیرات احتمالی، تمامی قطعات را می توان به سهولت فراهم نمود.

از تصاویری مربوط به این نوع استفاده شود


کمپرسور هوای اویل فری اینگرسولرند

کمپرسور هوای اویل فری اینگرسولرند