کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی چیست و چه کاربردی دارد ؟ کمپرسورهای پیستونی رفت و برگشتی یا به اصطلاح کمپرسورهای رفت و برگشتی از نوع کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند . آیا شما این کمپرسورها را می شناسید و از کاربرد عملکرد آن ها اطلاع دارید ؟ در یک توضیح کلی باید بگوییم که کمپرسورهای پیستونی رفت و برگشتی با عمل حبس کردن گاز ورودی توسط یک قطعه متراکم کننده باعث افزایش فشار گاز خروجی می‌شوند.

ما در این مقاله که توسط متخصصان مجموعه هواپایا تامین گردآوری شده است قصد داریم از نحوه عملکرد کمپرسورهای پیستونی رفت و برگشتی و کاربرد آنها در صنایع مختلف برای شما صحبت کنیم.

 

مراحل کار کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی چیست؟

شاید شما به تازگی وارد حوزه کمپرسورهای صنعتی شده باشید و یا یک کارخانه دار و یا متخصصی در کارگاه باشید که بخواهید از کمپرسور رفت و برگشتی پیستونی استفاده کنید و این سوال برای شما پیش بیاید که یک کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی چگونه کار میکند؟

در پاسخ به چگونگی کارکرد کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی باید بگوییم که عمل فشرده سازی در این مدل از کمپرسور در سه مرحله جامع انجام می‌شود که این سه مرحله عبارتند از مرحله مکش یا ساکشن، مرحله تراکم یا کامپرشن و مرحله تخلیه گاز فشرده سازی شده.

کمپرسور رفت و برگشتی

مکش در کمپرسور رفت و برگشتی پیستونی

اولین مرحله در نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی مرحله مکش است . در این مرحله در ابتدا سوپاپ کمپرسور باز شده و پیستون به سمت پایین حرکت میکند ، حرکت پیستون به سمت پایین باعث میشود گاز کم فشار وارد سیلندر کمپرسور شود. این مرحله تا جایی ادامه پیدا می کند و پیستون کمپرسور تا جایی پایین می‌رود که به حد خود برسد و دیگر فضایی برای پایین رفتن نداشته باشد آن نقطه ای که پیستون به حد خود می رسد به نقطه مرگ پیستون کمپرسور رفت و برگشتی معروف است.

تراکم در کمپرسور رفت و برگشتی

دومین مرحله که در کارکرد کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی انجام‌میگیرد مرحله تراکم یا کامپرشن کمپرسور است. در این مرحله سوپاپ مکش که در مرحله اول و یا در محل مکش باز شده بود بسته میشود و پیستون به آرامی به سمت بالا حرکت می کند حرکت پیستون به سمت بالا گازی که درون سیلندر محبوس شده است را فشرده می کند .

بالا رفتن پیستون تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دیگر فضایی برای بالارفتن نباشد و یا به اصطلاح دوباره به مرگ حرکت پیستون کمپرسور رفت و برگشتی برسد.

تخلیه گاز فشرده شده در کمپرسور رفت و برگشتی

آخرین مرحله از کارکرد یک کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی که خروجی گاز با فشار را تحویل می‌دهد مرحله تخلیه است در این مرحله سوپاپ تخلیه باز می‌شود و گاز فشرده شده با فشاری بالا به لوله خروجی و خروجی کمپرسور رفت و برگشتی هدایت می شود . پس از اتمام سومین مرحله و خارج شدن گاز فشرده شده از لوله خروجی دوباره این چرخ تکرار شده و سوپاپ مکش باز می‌شود و مرحله ۱ تا ۳ انجام می گیرد.

عملکرد پیستون کمپرسور رفت و برگشتی

توربین و موتور کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی

شاید بپرسید پس اینجا وظیفه توربین و موتور کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی چیست؟ در واقع توربین و موتور الکتریکی که در این کمپرسور قرار گرفته است نیرو را با حرکت چرخشی تولید میکند . به عبارت دیگر برای به حرکت درآوردن پیستون به سمت پایین و به سمت بالا نیاز به یک محرک است که این محرک همان توربین و موتور الکتریکی است که در کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی قرار داده شده است.

 

میل لنگ و شاتون در کمپرسور رفت و برگشتی

تا اینجا گفتیم که کمپرسور رفت و برگشتی با سه مرحله گاز فشرده سازی شده را ایجاد می‌کند برای این فشرده‌سازی شدن از پیستون استفاده می‌کند. نیرویی که باعث بالا رفتن و پایین آمدن پیستون می‌شود نیز توسط موتور و توربین تولید می‌شود . اما برای ادامه پیدا کردن چرخه بالا و پایین شدن پیستون کمپرسور رفت و برگشتی نیازمند ابزاری هستیم تا بتواند این چرخه را ادامه دهند.

این ابزار در واقع همان میل لنگ و شاتون پیستون کمپرسور رفت و برگشتی هستند که حرکت چرخشی را برای پیستون اعمال می کند. یک سر شاتون به میل لنگ و سر دیگر آن به پیستون یا میل پیستون کمپرسور متصل می شوند و به این صورت پیستون را در یک چرخه رفت و برگشتی به حرکت در می آورند.

 

اجزای کمپرسور رفت و برگشتی کدام است ؟

در بررسی یک کمپرسور رفت و برگشتی پیستونی شما علاوه بر عملکرد و نحوه کار آن می‌بایست از اجزای آن نیز اطلاع داشته باشید . اجزای کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی به سه دسته تقسیم می‌شوند . اجزای ثابت ، اجزای متحرک و تجهیزات جانبی کمپرسور رفت و برگشتی.

اجزا کمپرسور رفت و برگشتی

اجزای ثابت کمپرسور رفت و برگشتی کدامند؟

مهمترین اجزای ثابت یک کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی شامل سیلندر ، سوپاپ ، محفظه میل لنگ ، رینگ‌پیستون، استافینگ باکس می باشد.

 

سیلندر از اجزای ثابت کمپرسور رفت و برگشتی

پیستون و سوپاپ کمپرسور رفت و برگشتی درون یک استوانه توخالی و ماشینکاری شده قرار می گیرد که انتهای این استوانه توخالی میل لنگ قرار گرفته شده است. به جرات می‌توان گفت عمل تراکم در این قسمت انجام می گیرد به طوری که گاز درحالی فشرده می‌شود که توسط پیستون از انتهای سیلندر به سمت جلو حرکت می کند و با کم شدن حجم تراکم می‌پذیرد.

سوپاپ از اجزای ثابت کمپرسور رفت و برگشتی

کمپرسورهای رفت و برگشتی نیاز به دو سوپاپ در انتهای هر سیلندر دارند یکی برای مکش یکی برای تخلیه شدن گاز . سوپاپ آنووی شیرهایی یکطرفه هستند که حرکت آنها با حرکت پیستون ها می بایست هماهنگ شود . همانطور که گفته شد این شیرها به صورت یک طرفه هستند به این معنی که گاز تنها از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود و معکوس آن امکان پذیر نخواهد بود .

رینگ پیستون یکی دیگر از مهم ترین اجزای ثابت این مدل کمپرسور

رینگ های پیستون قطعاتی حلقوی شکل هستند که کاربرد آنها برای چفت شدن پیستون در داخل سیلندر و محفظه سیلندر می باشد. نکته قابل توجه در حرکت پیستون ها این است که پس از مدتی از کار کردن کمپرسور رفت و برگشتی و به تبع بالا و پایین شدن پیستون ها دمای کمپرسور دچار تغییراتی شده و بالا می‌رود در این جا نقش رینگ پیستون بسیار حائز اهمیت است.

در واقع این رینگ‌های پیستون هستند که دمای پیستون در کمپرسور رفت و برگشتی را کنترل می‌کنند.

 

اجزای متحرک کمپرسور رفت و برگشتی

اجزای متحرک کمپرسور رفت و برگشتی شامل پیستون ، میل پیستون و میل لنگ می شود.

 

پیستون در کمپرسور رفت و برگشتی

همانطور که بارها در این مقاله اشاره کردیم مهمترین قطعه از قطعات یک کمپرسور رفت و برگشتی پیستون آن می‌باشد که در دسته اجزای متحرک این کمپرسور قرار می گیرد . این قطعه از یک طرف در داخل سیلندر و از طرف دیگر به شاتون متصل شده است.

طراحی این رده از این مدل کمپرسور که وظیفه اصلی آن فشرده کردن گاز درون محفظه سیلندر است، به شکل های مختلفی انجام می گیرد اما در تمام طراحی ها اندازه و سایز پیستون از محفظه سیلندر کوچکتر است. پیستون کمپرسور رفت و برگشتی به واسطه یکی از اجزای ثابت این کمپرسور یعنی رینگ‌پیستون در درون محفظه سیلندر چفت می شود.

 

همچنین بخوانید درباره ...
کمپرسور پیستونی

 

روغن در کمپرسور رفت و برگشتی

یکی از مهمترین مسائلی که در کمپرسور ها همیشه حائز اهمیت است روغن و روغن کاری می باشد . در بسیاری از مواقع روغن علاوه بر روغن کاری و روغن کاری قطعات باعث خنک شدن دمای سیال داخل کمپرسور نیز می شود. همچنین آب بندی قطعات نیز از وظایف روغن در کمپرسور رفت و برگشتی است.

انتقال روغن در بخش‌های مورد نظر کمپرسور به واسطه یک پمپ انجام می شود . کمپرسور رفت و برگشت نیز دارای سیستم روغن کاری مجزا است که به واسطه این سیستم اجزا و بخش‌های مهم کمپرسور از قبیل پیستون ها و یاتاقان ها روغن کاری می شود. در واقع روغن در تماس با قطعات و سیال داغ دما را به خود جذب می‌کند و این دمای جذب شده به واسطه وسیله های خنک کننده از کمپرسور خارج می شود.

 

خدمات کمپرسور رفت و برگشتی را از هواپایا بخواهید

ما در این مقاله سعی کردیم تا حدودی کامل و جامع درباره چیستی کارکرد و نحوه عملکرد کمپرسور رفت و برگشتی پیستونی برای شما توضیحاتی را ارائه دهیم . با این حال شما میتوانید برای دریافت مشاوره نسبت به خرید ، تعمیر ، نگهداری و راهنمایی های لازم درباره این کمپرسور با متخصصان ما در مجموعه هواپایا تأمین در تماس باشید.

جستجوی مرتبط کاربران