کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت یکی از انواع کمپرسورهای این برند می باشد که جابجایی آن مثبت بوده و عمل تراکم در آن بین دو روتور انجام می شود. روتورها در بحث کمپرسورها اصطلاحا به صورت نری و مادگی می باشند که نری دارای گوشواره محدب و روتور مادگی دارای گوشواره مقعر می باشد. در ان کمپرسورها مکش انجام می شود که در این مرحله هوا وارد فضای مقعر و حلزونی مادگی می شود و آن را پر می کند.

در مرحله ای که تراکم در کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت شکل می گیرد، قسمت محدب روتور نری فضای مقعر روتور مادگی را پر می کند و با کاهش حجمی که برای گاز در نظر گرفته می شود، باعث افزایش آن خواهد شد. زمانی که فشار اندک از فشار گاز دهش انجام می شود، گازی که متراکم شده به سمت لوله دهش پیش رانده و عمل تخلیه مورد نظر برای کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت صورت می گیرد. عمل تراکم با تکرار این فرآیند می تواند در طول انجام به صورت پیوسته ادامه یابد.

 

کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت | کمپرسور روغنی اینگرسولرند | کمپرسور oil inject اینگرسولرند

 

کاربرد کمپرسورهای اسکرو در کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت

  • در دسته بندی عملکرد فشار سازی کمپرسور اینگرسولرند، می توان به دو دسته خشک و روغن کاری تقسیم بندی می شود. البته در طراحی هر دو دسته این کمپرسور تفاوت های زیادی مشاهده می شود و تا حدی است که می توان آن را به دو صورت جداگانه در نظر گرفت. فشار کاری که برای این دسته از کمپرسور در نظر گرفته می شود اساسا بیش از 15 بار نیست و می توان کمپرسور روغنی اینگرسولرند را بر اساس نظر مشتری سفارشی سازی کرد. در مجموع دسته بندی از لحاظ فشار سازی به 2 صورت:
  • کمپرسور oil inject
  • کمپرسور oil free

یکی از مهم ترین و اساسی ترین تفاوت های موجود در اتصال موتور به واحد هواساز کمپرسورها است که یا کوپل مستقیم هستند و یا کوپل تسمه ای.

از این رو هر کدام از این دو نوع کمپرسورها به دلیل عملکرد متفاوتی که دارند، برنامه های کاربردی متنوعی دارند و به همین دلیل دانستن این تفاوت ها نقش اساسی در برطرف کردن نیاز استفاده از محصول خواهد داشت.

البته به دلیل طراحی خاصی که این کمپرسورها به خود اختصاص داده اند نیز می توان به این موضوع اشاره کرد که نوع طراحی باعث می شود تا فشارهای بالاتری مانند 40 بار نیز بر روی این کمپرسورها اثر کند. کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت به صورت روغن کاری شده استفاده و به کار گرفته می شود. مقایسه ای که بین کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت با کمپرسورهای پیستونی تناوبی صورت گرفته نشان می دهد که این نوع کمپرسورها دارای ابعاد و وزن کمتری است و یکی از معایب این سیستم، سرعت بالا و مارپیچی بودن آن می باشد.

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور اویل اینجکت اینگرسولرند

  1. فیلتر هوای ورود
  2. آنلودر
  3. واحد هوا
  4. مسیر مخلوط هوا و روغن خروجی در واحد هواساز
  5. رسیور جداکننده روغن و هوا
  6. مینیموم ولو
  7. رطوبت گیر
  8. رادیاتورهای خنک کننده هوا
  9. رادیاتور خنک کننده روغن
  10. جذب کننده رطوبت
  11. مسیر برگشتی روغن
  12. فیلتر روغن
  13. مسیر ورودی روغن برگشتی به هواساز

 

ویژگی های کمپرسور روغنی اینگرسولرند

کمپرسور روغنی اینگرسولرند از نوع پیچی، در ابعاد متوسط و بزرگ در انواع صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در انتخاب انواع کمپرسورها به خصوص کمپرسور روغنی اینگرسولرند باید قیمت آن را نیز در نظر گرفت که این مورد به عوامل مهمی مانند چگونگی عملکرد و همچنین کاهش هزینه مصرف برق در آن بستگی دارد. از مهم ترین ویژگی های کمپرسور روغنی اینگرسولرند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به کار گیری از حداقل دور مجاز در واحد هوا برای کاهش استهلاک در کمپرسور روغنی که نقش موثری در آن دارد
  • طراحی مدرن
  • راندمان بالا و بهره وری
  • لرزش کم و بی صدا بودن آن
  • در مقایسه با کمپرسورهای مشابه دارای ظرفیت کمی است

در ادامه به بررسی بیشتری از جزئیات کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت و خشک بودن آن خواهیم پرداخت.

استفاده از روغن در کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت چه امکاناتی را فراهم می کند؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، وجود روغن در این کمپرسورها باعث می شود تا عملکرد و راندمان آن افزایش یابد و همچنین تحت تاثیر این موضوع کاربردی تر شوند. البته یکی از موارد پراهمیت در این مورد نیز شناخت تفاوت بین این دو مدل کمپرسور یعنی روغنی یا خشک بودن آن است که می تواند در هنگام انتخاب موثرتر عمل کند. اما وجود روغن در کمپرسور oil inject اینگرسولرند چه تاثیری خواهد داشت؟

زمانی که روغن درون این کمپرسورها قرار می گیرد می تواند با خنک کاری و فشرده سازی، باعث روان تر شدن روترها و در نتیجه پوسته ها شود تا از برگشت فشار جلوگیری کند. در هنگام استفاده از کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت باید حداقل فشار برای خروجی در نظر گرفته شود تا واحد هواساز 4 بار شده و روغن درون آن سیرکوله شود. همین موضوع می تواند منجر به خنک کاری و در نتیجه روانکاوی روتورها در بالاترین بازده ممکن شود. اما در مدل اویل فری این کمپرسورها موضوع فرق می کند که در ادامه به کمپرسور اینگرسولرند اویل فری اشاره خواهیم کرد.

 

کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت | کمپرسور روغنی اینگرسولرند | کمپرسور oil inject اینگرسولرند

 

چرا کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت داغ می شود؟

داغ شدن کمپرسورها و افزایش حرارت در بدنه آن ها، طبیعی است اما زمانی که متوجه دمای بالای بدنه این کمپرسورها شدیدی باید تشخیص و تعمیر آن را به متخصص بسپارید. در صورت ابتدایی یکی از علت های داغ شدن کمپرسور روغنی اینگرسولرند را می توان موارد زیر در نظر گرفت:

  • مقدار روغن درون کمپرسور کمتر از حد مجازی باشد که برای آن در نظر گرفته شده است.
  • فن در این وسیله خراب شده و باعث ناصحیح بودن دور چرخش آن شده باشد.
  • مسیر اتصالات و شلنگ ها دچار گرفتگی و انسداد شده باشد؛ همچنین در اثر گرفتگی مسیر انتقال روغن به رادیاتور نیز یکی دیگر از دلایل افزایش حرارت است.
  • دمای در نظر گرفته شده برای محیط نگهداری کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت نیز بالا باشد.
  • کیفیت بسیار پایین روغن مورد استفاده در کمپرسور

استفاده از این کمپرسور در مناطق گرمسیری هم میسر است به شرطی که؛ محل نگهداری از این محصول یک اتاق مناسب به همراه تهویه هوای مناسب باشد. در این صورت دمای مورد نیاز کنترل می شود و باعث افزایش حرارت سطح این کمپرسورها نخواهد شد. زمانی که کمپرسور قصد شروع به کار را دارد، هوایی که به همراه روغن وارد محیط رادیاتور می شود به دمای 60 درجه می رسد. در نتیجه فن شروع به کار می کند و هوای گرم درون کمپرسور را به داخل کابین انتقال می دهد. از این رو افزایش دما را بیش از پیش تشدید می کند.

چه راه کاری را برای کاهش حرارت کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت پیشنهاد می کنیم؟

بهترین و مطمئن ترین راه برای کاهش حرارت و برطرف کردن آن در کمپرسور اویل اینجکت، مشاوره با متخصصین و کارشناسان فعال در شرکت می باشد. کارشناسان می توانند با مشاوره در این زمینه، استانداردها و شرایط لازم را برای جلوگیری از هرگونه مشکل را فراهم سازند. از این رو در صورت مشاهده هرگونه حرارت غیر طبیعی، با کارشناس و متخصص کمپرسورهای اینگرسولرند در ارتباط باشید.

کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت | کمپرسور روغنی اینگرسولرند | کمپرسور oil inject اینگرسولرند

 

مدل های مختلف کمپرسور اوبل اینجکت oil inject بر اساس فشار

یکی از اصلی ترین مواردی که در مدل ml این کمپرسورها به چشم می خورد، کیفیت و راندمانی است که در انتقال قدرت در آن دیده می شود. از این رو انتقال فشار در این مدل با 7.5 بار انجام می شود و از این رو از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدل MM با فشار 8.5 بار باعث بالاتر رفتن دور کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت شده و از این رو کاربر باید دقت داشته باشد که در صورت رعایت نکردن باعث کاهش طول عمر کمپرسور می شود.

در مدل MH فشار با 10  بار ایجاد می شود و به دلیل ایجاد فشار برای دو قسمت یعنی الکتروموتور و همچنین هواساز، انتقال را با قدرت انجام می دهد و در نتیجه این عمل می تواند دور ورودی هوا ساز را نیز تغییر دهد. در مدل MU نیز کوپلینگ ها به یکدیگر متصل می شوند و به دلیل هم راستا بودن از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. همچنین فشار وارده از سوی مدل MU به کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت چیزی حدود 14 بار است.

در کنار اهمیت فشار وارده از سوی کمپرسور، باید به قدرت موجود در موتور هم اشاره کرد. بر این اساس در ادامه به بررسی انواع مدل های کمپرسور روغنی اینگرسولرند بر اساس قدرت موتور اشاره خواهیم نمود.

آیا کمپرسورهای تشدید کننده فشار در کمپرسورهای اینگرسولرند کاربرد دارند؟

یکی از کاربردهای مهم کمپرسورهای تشدید کننده فشار، افزایش فشار در سیال ها است. برای مثال تست های آزمایشگاهی که بر روی شیر، لوله ها و شیلنگ ها صورت می گیرد می تواند چیزی حدود 70 بار را تحمل کند. این مورد برای کمپرسورهای اویل اینجکت نیز صدق نمی کند. باید توجه داشته باشید که این فشارها تنها برای جریان های کم فشار است و  زمانی که روغن درون کمپرسور به جریان افتد باعث احتراق خواهد شد.

تشدید کننده های فشار می توانند دامنه های تناوبی را ایجاد کنند تا استانداردترین حالت موجود برای جریان سیالات بوجود آید. به طور کلی اشاره به این موضوع شما را برای تهیه یک کمپرسور مناسب مطلع می کند. دقت کنید که وجود این تشدید کننده به دلیل متراکم ساختن هوا، به هیچ وجه برای مناطق گرمسیری مناسب نخواهد بود.

اویل فری بودن کمپرسور اینگرسولرند

زمانی که از مدل اویل فری این کمپرسورها استفاده می شود، هیچگونه روغنی درون فضای هواساز قرار نخواهد گرفت و همچنین به دلیل عدم وجود روغن کافی دمای هوای خروجی بسیار افزایش پیدا می کند. در نتیجه این عمل باعث می شود که دستیابی به فشارهای بالا یعنی 3 الی 4 بار بیشتر شود و عملیات فشار در دو مرحله یعنی هواسازی دو مرحله ای صورت پذیرد.

یکی دیگر از مواردی که در هنگام استفاده از کمپرسور oil inject اینگرسولرند با آن مواجه خواهید شد، بالا رفتن دما و افزایش حرارت در این کمپرسورها می باشد که دلایل بسیاری هم دارد. در ادامه به بررسی چرایی افزایش دما در کمپرسور اینگرسولرند اویل اینجکت خواهیم پرداخت.

 

اهمیت بررسی قدرت موتور در انواع کمپرسور oil inject اینگرسولرند

مدل M22 در دسته کمپرسورهایی با جابجایی مثبت قرار دارد و از این رو به دلیل در ارتباط بودن با قطعات متحرک، باید روغن کمپرسور را در آن به صورت دائمی چک کرد و از این رو قدرت موتور در آن محدود می باشد.

مدل های M30  و M37 راندمان بالایی به سبب وجود روغن داشته و در نتیجه فشار این مدل کمپرسور بسیار بالا می باشد. پس قدرت انتقال نیرو در موتور نیز در این مدل کمپرسور افزایش خواهد یافت.

مدل M45 و M55 درجه حرارت بالایی دارد، از این رو عمر قطعات به کار گرفته شده در آن نیز بالا خواهد بود. دمای موجود در این مدل 80 درجه سانتی گراد هم می رسد. همچنین مدل M75 نیز از درجه حرارت بالایی برخوردار است و در نتیجه قدرت موتور نیز در آن بالاتر خواهد بود.

سه مدل M132، M150 و  M200 به عنوان بالاترین ظرفیت ها شناخته می شوند و از این رو به دلیل قلب بودن کمپرسورهای آن ها باید برای کنترل کردن افزایش راندمان و قدرت موتور همواره محیط هایی را انتخاب کرد که راندمان انتقال نیرو را به بهترین نحو کنترل می کنند. در جدول زیر قدرت هرکدام از کمپرسورها ارائه شده است.

 

قدرت موتورمدل کمپرسور
HP20M22
25 HPM30
30 HPM37
67 HPM45
69 HPM55
71 HPM75
121 HPM132
126 HPM150
128 HPM200

 


شما همچنین می‌توانید با مراجعه به برگه برند اینگرسولرند اطلاعات تکمیلی در مورد این برند را نیز مطالعه کنید.