قطعات کمپرسور باد دیزلی؛ ضروریات عملکرد بهینه

کمپرسورهای باد دیزلی یکی از پرمصرف ترین ماشین آلات در صنایع مختلف فعال در کشور به شمار می روند. این دستگاه ها برای ارائه حداکثر کارایی و راندمان قابل انتظار از آنها از قطعاتی در ساختار فنی خود بهره گیری می کنند تا بتوانند عملکردی بهینه در حوزه کمپرس کردن یا همان فشرده سازی هوا داشته باشند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع قطعات کمپرسور باد دیزلی و کارایی و هدف به کارگیری آن ها در این دستگاه، آشنا شوید.

 

قطعات کمپرسور باد دیزلی

قطعات کمپرسور باد دیزلی

موتور کمپرسور

از قطعات کمپرسور باد دیزلی که شاید بتوان نام مهم ترین قطعه از کمپرسور را بر روی آن گذاشت، موتور کمپرسور می باشد. موتور کمپرسور دیزلی، نیروی مورد نیاز برای حرکت و به کار افتادن اجزای داخلی و تمامی لوازم کمپرسور باد دیزلی را فراهم می کند. در واقع این موتور دیزلی (Diesel Engine)، نیروی محرکه کمپرسور باد دیزلی می باشد.

 

هواساز کمپرسور

واحد هواساز کمپرسور بادی دیزلی را به عنوان قلب تپنده این دستگاه می شناسند. به طور کلی می توان گفت یک کمپرسور باد دیزلی از دو بخش موتور دیزلی و واحد هواساز تشکیل می شود. واحد هواساز با استفاده از نیروی حاصل از روشن شدن و استارت خوردن موتور دیزلی، به حرکت در می آید و فرآیند تولید هوای فشرده را آغاز می کند.

 

همچنین بخوانید درباره ...
قطعات کمپرسور

 

پیستون کمپرسور

یکی از مهم ترین قطعات کمپرسور باد دیزلی، پیستون کمپرسور می باشد. پیستون با نیرویی که از جانب موتور کمپرسور دریافت می کند، حرکت کرده و با حرکت خود، عامل اصلی عملکرد مورد نظر کمپرسور باد دیزلی خواهد شد. در واقع با حرکت پیستون، گاز یا هوای موجود در کمپرسور تحت فشار و تراکم واقع می شود و عملکرد اصلی رخ می دهد.

 

موتور کمپرسور

موتور کمپرسور

رینگ کمپرسور

رینگ یکی از قطعات کمپرسور باد دیزلی است که وظیفه آن جلوگیری از حرکت های ناخواسته پیستون بوده و همچنین در جلوگیری از خروج روغن و نیز خروج فشار از مخزن مربوطه نقش مؤثری دارد. البته در دو مورد آخر می بایست از رینگ مخصوص یعنی یا رینگ روغن یا رینگ فشار بهره گیری کرد. چرا که به طور کلی سه نوع رینگ برای کمپرسور باد دیزلی قابل استفاده می باشد که به ترتیب رینگ های آب بندی، رینگ روغن و رینگ فشار نام دارند.

 

میل لنگ کمپرسور

میل لنگ کمپرسور به عنوان یکی از قطعات کمپرسور باد دیزلی، با استفاده از میله اتصال، به پیستون متصل می شود و حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می کند.

 

همچنین بخوانید درباره ...
کمپرسور دیزلی

 

سنسور حرارتی کمپرسور

هنگامی که هوا در کمپرسور باد دیزلی تحت فشار و تراکم قرار می گیرد، انرژی جنبشی ذرات هوا بیشتر شده و دمای آن افزایش می یابد. برای کنترل حداقل و حداکثر دمای هوا و نیز جلوگیری از خطرات ناشی از افزایش بیش از حد دمای گاز، از یک سنسور حرارتی درون ساختار فنی کمپرسور باد بهره گیری می شود تا وظیفه مهم حفظ سلامتی و ایمنی دستگاه و فرآیندهای در حال انجام را بر عهده بگیرد.

 

واحد هواساز کمپرسور

واحد هواساز کمپرسور

اینتر کولر و افتر کولر در کمپرسور باد

اینتر کولر و افتر کولر از جمله قطعات کمپرسور باد دیزلی هستند که به تبعیت از سنسور حرارتی، وظیفه خنک کردن هوای موجود در دستگاه برای مراحل مختلف فرآیند متراکم سازی و نیز هوای خروجی را به عهده دارند. قطعه اینتر کولر، هوای در جریان در طول فرآیندها را خنک می کند و افتر کولر نیز هوای خروجی را در حد مورد نیاز، خنک سازی خواهد نمود.

 

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلترها در کمپرسور بادی نقش جدا کردن و حذف ذرات معلق و آلودگی های موجود در هوا را به عهده دارند. این فیلتراسیون می تواند طی چند مرحله بسته به میزان تمیزی قابل انتظار از هوای خروجی از کمپرسور، انجام پذیرد. از مرحله اول تا آخر فیلتراسیون، در هر مرحله به ترتیب ذرات ریزتری توسط فیلترهای تعبیه شده در مسیر جذب می شوند. فیلتر در کمپرسور بادی دیزلی، هم برای تصفیه هوا، هم روغن یا سیال مورد استفاده در کمپرسور، مورد بهره گیری واقع می شود.

 

گیج روغن کمپرسور باد

یکی از قطعات کمپرسور باد دیزلی که هوای اضافه از مخزن روغن را خارج می کند و مانع ورود گرد و خاک به این مخزن می شود، گیج روغن می باشد. وجود آلودگی درون مخزن روغن در اثر استفاده های مکرر از دستگاه، موجب می شود سایر لوازم کمپرسور باد دیزلی به خوبی کار نکنند و در نهایت کل دستگاه با نقص در کارکرد و بازدهی نامطلوب مواجه شود.

 

مخزن کمپرسور باد دیزلی

مخزن یا تانک کمپرسور، محفظه ای است برای ذخیره و نگهداری از هوای فشرده و متراکم شده، تا در مواقع نیاز اپراتورها، هوا را به خط تولید یا بهره برداری منتقل سازند. مخزن کمپرسور باد دیزلی از ضخامت مشخص و معینی برخوردار است و کیفیت جوشکاری این قطعه نیز می بایست در حد استاندارد باشد تا در اثر تماس سطوح مختلف این محفظه با محیط بیرون، کمترین اثر از محیط خارج از محفظه بر روی هوای درون آن وارد شود. از آن جایی که محصول نهایی و نتیجه عملکرد کمپرسور در مخزن کمپرسور، ذخیره می شود، از این رو این قطعه از اصلی ترین قطعات کمپرسور باد دیزلی به شمار می رود.

 

درایر کمپرسور

یکی از قطعات کمپرسور باد دیزلی، درایر یا خشک کننده کمپرسور می باشد. این قطعه با هدف خشک کردن یا حذف رطوبت هوای فشرده، در این دستگاه ها تعبیه می شود.

از جمله دیگر قطعات و لوازم کمپرسور باد دیزلی می توان به رادیاتور آب و روغن کمپرسور، گاید سوپاپ کمپرسور، سوپاپ دود و هوا، اگزوز کمپرسور، یاتاقان کمپرسور، کوپلینگ کمپرسور باد و … اشاره کرد که هر یک از این قطعات، نقش مهمی را در عملکرد و بازدهی نهایی کمپرسورهای باد دیزلی ایفا می کنند و بهتر است قبل از انتخاب و خرید کمپرسور باد دیزلی به مشخصات و ویژگی های ساختاری قطعات مختلف این دستگاه ها توجه نموده و از کارشناسان فروش، راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

همچنین بخوانید درباره ...
معرفی کامل قطعات کمپرسور باد پیستونی