ورود هر گونه ذرات و رطوبت به ساختمان کمپرسور ها و سیستم های تبریدی، می تواند صدمات جدی به این دستگاه ها وارد کند. در صنعت برای جلوگیری از این مشکل، از فیلتر درایر استفاده می شود. فیلتر درایر کمپرسور مانع ورود ذرات و غبار می شود و همچنین رطوبتی که در خط لوله وجود دارد را، قبل از ورود به کمپرسور جذب می کند.

 

فیلتر درایر کمپرسور

فیلتر درایر کمپرسور

اهمیت استفاده از فیلتر درایر کمپرسور در خط لوله چیست؟

معمولا این قطعه را پیش از لوله مویین و یا شیر انبساط قرار می دهند. همچنین می توان این فیلتر درایر را در قسمت ساکشن ( مکش ) نیز استفاده کرد. ممکن است ساختار شیمیایی روغن های کمپرسور و سیالات مبرد، در اثر تجزیه شیمیایی دچار تغییر شود که در این حالت کاربرد خود را از دست می دهند. معمولا فرآیند تجزیه شیمیایی به علت وجود رطوبت، ورود ذرات و دمای بالا در سیستم به وجود می آید. در اثر وجود رطوبت در کمپرسور، واکنش هایی رخ می دهد که منجر به تولید محلول اسیدی می باشد. خاصیت خورندگی در اسید ها بالا است و همین امر می تواند به سایر قطعات کمپرسور آسیب بزند.

وظیفه اصلی فیلتر درایر محافظت از سیال مبرد و روغن کمپرسور می باشد. بنابراین استفاده از این قطعه کارایی کمپرسور را حفظ می کند و سبب افزایش عمر مفید دستگاه می شود.

 

نحوه نصب فیلتر درایر کمپرسور در خط لوله   

نکته اصلی در نصب فیلتر درایر کمپرسور این است که باید آن را قبل از قسمت ورودی نصب کرد؛ زیرا طراحی فیلتر درایر به گونه است که بتواند رطوبتی که وارد دستگاه می شود را به صفر برساند و از ورود ذراتی که در روغن و سیال رسوب می کنند، جلوگیری کند. بنابراین این قطعه را پیش از ورودی مکش سیال مبرد قرار می دهند.

 عامل گرما، دلیلی دیگر برای نصب فیلتر در این بخش است. گرما سبب افزایش دمای سیستم می شود و در نتیجه میزان رطوبت نسبی در دستگاه کاهش پیدا می کند. در واقع گرما به نحوی باعث ورود رطوبت به سیستم می شود. پس بهتر است فیلتر در بخشی که مبرد سرد می باشد یعنی قسمت ورودی مکش و یا راه برگشت از کمپرسور، نصب شود.

فیلتر درایر را به شکل عمودی روی خط لوله نصب می کنند، به این ترتیب به کمک نیروی جاذبه زمین، فیلتر کردن سیال مبرد ساده تر صورت می گیرد و همچنین در این حالت سرعت سیال، کمتر می باشد و همین امر سبب افزایش تماس فیلتر درایر و سیال مبرد می شود.

 

فیلتر درایر

فیلتر درایر

معرفی و بررسی انواع فیلتر درایر کمپرسور

انواع گوناگونی از فیلتر درایر در بازار موجود می باشد که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. اغلب فیلتر درایر ها به شکل یک طرفه تولید می شوند. بنابراین در هنگام نصب فیلتر باید در جهت مشخصی در خط لوله قرار بگیرند. در صورت نصب اشتباه فیلتر درایر های یک طرفه، عملکرد آن دچار مشکل می شود و رطوبت را جذب نمی کند.

امروزه به جز فیلتر های یک طرفه گاهی از نمونه های دو طرفه هم در دستگاه ها استفاده می شود. در ادامه چند مورد از بهترین و محبوب ترین فیلتر ها را معرفی کرده ایم.

  1. فیلتر خط مایع

مرسوم ترین نوع فیلتر درایر کمپرسور که بر روی جریان برگشتی سیال مبرد نصب می گردد.

  1. فیلتر دو طرفه

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، امروزه از نمونه های دو طرفه در برخی از دستگاه ها استفاده می کنند. به منظور بررسی عملکرد فیلتر های دو طرفه یک شیر در یک طرف قرار می دهند. فیلتر های دو طرفه را هم می توان در خط مایع نصب کرد.

  1. فیلتر ترکیبی

گاهی بسته به دلایلی فیلتر درایر را بر روی سیستم نصب می کنند. به عنوان مثال اگر از فیلتر ها تنها برای جذب رطوبت استفاده شود و یا اینکه به دلیل جذب ذرات جامد و اسید های ضعیف نصب شوند، فیلتر را بر روی سیستم قرار می دهند. فیلتر درایر ترکیبی تمام مواردی که به آن اشاره کردیم را در خط جریان کنترل می کند، بنابراین بسته به نیاز گاهی هم از فیلتر های ترکیبی در دستگاه ها استفاده می شود.

در ساخت فیلتر درایر کمپرسور از مواد مختلفی برای جذب رطوبت استفاده می شود. مهمترین این مواد عبارتند از :

– سیلیکاژل

– آلومیناژل

– آلومینای فعال شده

– سولفات کلسیم

و…

همچنین بخوانید درباره ...
مروری بر نحوه کار درایر

 

سایر نکات ضروری

– در انتخاب فیلتر درایر لازم است به نوع روغن کمپرسور و سیال مبرد توجه کنید و بر اساس آن انتخاب کنید.

– در نصب فیلتر های یک طرفه دقت کنید که آن ها را بر اساس فلش مشخص شده بر روی فیلتر، به طور صحیح نصب کنید.

– فیلتر درایر را بعد از طی مدت مشخصی باید تعویض کرد. زیرا این قطعه به مرور زمان دچار استهلاک می شود و در عملکرد آن اخلال ایجاد می شود. بنابراین برای جلوگیری از آسیب دستگاه بهتر است در صورت افت فشار بیش اندازه در فیلتر درایر، سریعا تعویض شود.

– یکی دیگر از علائم تعویض فیلتر درایر، تغییر رنگ سایت گلس می باشد. سایت گلس در واقع قطعه ای است که پس از فیلتر نصب می شود. در ساختمان این قطعه شناساگری برای تعیین میزان رطوبت ورودی سیستم وجود دارد. چنانچه مقدار رطوبت وارد شده، از مقدار مشخصی بیشتر شود، رنگ قطعه سایت گلس تغییر می کند به رنگ زرد در می آید.

– ممکن است در ساختمان رطوبت گیر ها، جذب رطوبت به هر دو حالت فیزیکی و شیمیایی انجام شود. بنابراین گاهی می توان به کمک گرما، فیلتر را احیا کرد. تنها در صورتی که در راهنمای فیلتر خریداری شده، به این مورد اشاره شده باشد می توانید این روش را برای احیای فیلتر به کار بگیرید. 

جستجوی مرتبط کاربران