شرح درایر اطلس کوپکو و کاربرد آن | در این مقاله می خواهیم در مورد درایر اطلس کوپکو بررسی دقیقی داشته باشیم، درایر اطلس کوپکو ابزاری است برای کنترل ذرات معلق و عوامل بیماری زای موجود در هوا (درایرها را در واقع بخشی از کمپرسور های هوا می دانند که دارای دو نوع کارکرد تبریدی و جذبی در مقابل ذراتی که مفید نمی باشند هستند، به مانند نیروی دفاعی عمل می کنند و این ذرات را جذب و به بیرون هدایت می نمایند)، همانطور که می دانید امروزه برای فعالیت قانونی و مفید در صنعت مدرن جامعه نیازمند رعایت استانداردها و پروتکل های تعریف شده و به روز نگه داشتن رعایت این استاندردها می باشید. هوا خشک کن اطلس کوپکو ابزاری است برای کنترل دقیق میزان ذرات معلق و عوامل بیماری زای موجود در فضای کار، برای مثال اگر شما قصد پرورش آبزیان دریایی داشته باشید نیاز دارید تا ذرات و عوامل بیماری زای موجود در فضای هوای استخر شما کنترل شود تا آبزیان دچار بیماری نشوند. در اینجاست که پای درایر هوا به میان می آید.

 

درایر اطلس کوپکو برندی که امتحان خود را پس داده!

علاوه بر مورد ذکر شده وجود رطوبت در هوا باعث رشد باکتری ها می گردد که درایر هوا و مخصوصا برندی معتبر به نام درایر اطلس کوپکو (شرکت) با جذب رطوبت به وسیله مکانیزم های واکنشی به عدم رشد باکتری و عدم صدمه به ابزار آلات و محصولات پرورشی کمک می نماید. عملکرد تمامی درایرهای موجود در بازار به وسیله شاخصی (نوعی پارامتر اختصاصی) به نام نقطه شبنم (به انگلیسی Dew Point) بیان می شود. میزان توان دستگاه مذکور به وسیله (Atmospheric dew point) بیان می گردد و هر چه این میزان کمتر باشد توان دستگاه درایر اطلس کوپکو در جهت خشک کنندگی بیشتر می گردد. برای مثال اگر نقطه شبنم دستگاهی 40 درجه سانتی گراد باشد در این صورت با توجه به تعاریف گفته شده، در محیط در نظر گرفته شده هیچ رطوبتی در هوای فشرده وجود نخواهد داشت مگر این که دمای هوا در فشار ثابت در نظر گرفته شده پایین آید.

دو نوع درایر اطلس کوپکو صنعتی: 1- درایر تبریدی (Refrigerant dryers) 2- درایر جذبی (desiccant dryers) وجود دارد که هر دو نوع درایر جذبی اطلس کوپکو و درایر تبریدی اطلس کوپکو در بازار کشور ما خوشبختانه موجود می باشند. تا اینجا با بخشی از مفاهیم مهم که نیاز اصلی در جهت فهم درست این مقاله می باشند آشنا شدید، قابل ذکر است در بازار کشور ما برندهای معتبری وجود دارند. از میان این برندها، برند هوا خشک کن اطلس کوپکو بسیار معتبر می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این برند شگفتی ساز آشنا سازیم. 

درایر تبریدی شرکت اطلس کوپکو

درایر تبریدی شرکت اطلس کوپکو

شرحی بر نحوه کار درایر تبریدی اطلس کوپکو

حال که با درایر و انواع آن آشنا شدید. در این قسمت سعی می کنیم شما را با درایر تبریدی اطلس کوپکو آشنا سازیم. این دستگاه در کارگاه ها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات فلزی و … به عنوان یک میعان کننده استفاده می شود. این دستگاه دارای یک مخزن هوای سرد می باشد، که به وسیله این مخزن عمل میعان را صورت می دهد و در واقع آب داخل کمپرسور را خارج می نماید. روش کار درایر این برند که در اینجا به صورت تبریدی است به این روش است که، این مبدل در قدم اول هوای فشرده شده به میزان مورد نیاز را به داخل یک مبدل حرارتی روانه کرده و این هوای گرم را با هوای سرد خارج شونده از درایر قرار می گیرد. می دانیم زمانی که هوا سرد می شود بخار موجود در آن به مایع تبدیل می گردد که به وسیله مکانیزم شیر برقی تخلیه تعریف شده در درایر از آن خارج می گردد.

 

همچنین بخوانید درباره ...
درایر کمپرسور

 

سپس درایر تبریدی اطلس کوپکو هوای سرد شده موجود را از مبدل خود عبور می دهد و دمای آن را به وسیله مبدل به دمای محیط می رساند و در فضا رها می کند. به این صورت دمای محیط تغییر نمی کند و به فشار اصلی باز می گردد. البته دانستن این موضوع که درایرهای تبریدی مکانیکی می باشند و رسیدن به نقطه شبنم دستگاه که هدف اصلی می باشد به وسیله خنک کردن صورت می گیرد مفید خواهد بود. درایرهای تبریدی دارای یک مبدل ثانویه نیز می باشند که این مبدل جهت خنک نمودن اولیه هوای فشرده ورودی در نظر گرفته شده است به وسیله این قسمت رسیدن سیستم به نقطه شبنم (هدف اصلی سیستم) امکان پذیر است.

تا اینجا متوجه شدید که در واقع درایرهای تبریدی از مداری تبریدی در کنار مبدل حرارتی درونی خود برای خنک سازی مرحله اولیه هوای ورودی استفاده می نمایند و به وسیله قابلیت های ذکر شده بخار مرطوب داخل محفظه خود را چگالیده می نماید و سپس دمای هوا را مجدد به دمای عادی برمی گردانند که این امر موجب عدم تعریق می گردد.

خشک کن های تبریدی نیز دارای انواع مختلفی می باشند که از جمله آن ها می توان به 1- درایر های انبساطی که خود به سه دسته الف) با سرعت ثابت ب) چرخشی با سرعت ثابت ج) با سرعت متغییر تقسیم می شوند. 2- درایرهای با جرم دمادار: این نوع از درایرهای تبریدی با ذخیره انرژی سرد (با دمای پایین) با کمک جرم دمای سیال داخل مبدل حرارتی خود کار می کنند. 3- درایرهای دارای قابلیت اسکرول دیجیتال: این نوع از درایرها دارای کارکرد دیجیتال و یا خاموش شدن آنی در صورت عدم نیاز می باشند که از خاصیت های ورود سنسور ها و دنیای فناوری های دیجیتال به این بازار می باشد.

نمایی از درایر جذبی شرکت اطلس کوپکو و ماهیت اجزای داخل آن

نمایی از درایر جذبی شرکت اطلس کوپکو و ماهیت اجزای داخل آن

شرحی بر نحوه کار درایر جذبی اطلس کوپکو

نوع دیگر درایر اطلس کوپکو (هوا خشک کن اطلس کوپکو)، درایر جذبی اطلس کوپکو می باشد، روش مذکور کاراترین روش حذف رطوبت از هوای فشرده می باشد. هنگامی که هوای وارد شده به دستگاه از قسمتی که مواد جاذب سیستم قرار دارد عبور کند. رطوبتی که در هوا موجود است توسط توده جاذب موجود، جذب گردیده و هدف مطلوب به دست خواهد آمد. توده جاذب موجود در سیستم این دستگاه  Dessicant نامیده می شود. دستگاه درایر جذبی دارای دو مخزن که پر از توده Dessicant می باشد است. سیستم کار این دو مخزن به این صورت می باشد که، هنگامی که یک مخزن در حال کار است مخزن دیگر در حال آماده سازی برای شروع کار می باشد که به پروسه آماده سازی، احیا می گویند. فرآیند احیا به این صورت آغاز می شود که در قدم اول بالا بردن دما و پایین آوردن دمای توده Dessicant صورت می گیرد. درایرهای جذبی همگی بر اساس نحوه احیا به سه دسته 1- احیا کنندگی به روش دمشی Blower reactivated type  2- احیا کنندگی بدون حرارت با تزریق هوای خشک به درون قسمت Heatless purge type 3- فشرده سازی گرما Heat of compression type  تقسیم می گردند.