این یک سوال قدیمی کمپرسور هوا است: تفاوت کمپرسور دیزلی و برقی  چیست ؟ پاسخ کوتاه: بستگی دارد. و بسیاری از آن به نیازهای تسهیلات بستگی دارد. آیا دسترسی به برق وجود دارد؟ آیا کمپرسور در یک منطقه دور افتاده خواهد بود؟ پاسخ به سوالاتی از این دست مشخص می کند که کدام نوع کمپرسور برای تاسیسات و برنامه های شما مناسب است. بیایید نگاهی عمیق‌تر به مزایا و معایب کمپرسورهای برقی و دیزلی داشته باشیم.

کمپرسور دیزلی یا برقی؟ کدام بهتر است؟

برای برخی از اپراتورهای کمپرسور، بحث پول است. فرآیندهای تولید می تواند گران باشد، بنابراین کاهش هزینه ها می تواند یک عامل بسیار جذاب باشد. یکی از مزایای کلیدی کمپرسور برقی مقرون به صرفه بودن آن است. کمپرسورهای الکتریکی نیازی به سوخت ندارند، که باعث می‌شود کارکرد آن‌ها بسیار ارزان‌تر از کمپرسورهای دیزلی باشد. کمپرسورهای الکتریکی برای کارکردن فقط به یک منبع تغذیه نیاز دارند و پس از وصل شدن و راه اندازی عملاً می توان آنها را بدون مراقبت رها کرد. استفاده از کمپرسورهای دیزل مستلزم نظارت بر سطح مخزن سوخت است، زیرا آنها می توانند تنها حدود 12 ساعت قبل از نیاز به سوخت گیری کار کنند. علاوه بر این، فیلترهای یک موتور دیزل باید هر 250 ساعت تعویض شود – این برای تاسیساتی که 24 ساعت کار می کند هر دو هفته یکبار است. کمپرسورهای الکتریکی را می توان تا 4000 ساعت قبل از نیاز به تعمیر و نگهداری به حال خود رها کرد. این تفاوت در سطوح تعمیر و نگهداری قابل توجه است و می تواند یک عامل تعیین کننده برای اپراتورهای کمپرسور باشد زیرا هم ساعات کار و هم بودجه مجموعه باید به ماشین هایی اختصاص داده شود که نیاز به تعمیر و نگهداری اضافی دارند.

تفاوت کمپرسور دیزلی و برقی

علاوه بر این، با سخت‌تر شدن مقررات زیست‌محیطی، دودهای منتشر شده از کمپرسورهای دیزل یک نقطه ضعف بالقوه است. زمانی که محدودیت‌هایی در مورد میزان مجاز گازوئیل در محل در یک زمان معین وجود دارد، توجه به این موضوع بسیار مهم است. همچنین، در حالی که برخی از کمپرسورهای دیزلی در سال‌های اخیر بهبود یافته‌اند، کیفیت هوای خروجی از کمپرسور الکتریکی به طور کلی بهتر است. از آنجایی که کمپرسورهای دیزل اغلب با خنک کننده عرضه نمی شوند، هوا گرمتر از کمپرسورهای الکتریکی است، که به این معنی است که آب بسیار بیشتری به سمت پایین به سیستم های هوا می رود.

بزرگترین مزیت نسبی که کمپرسورهای دیزلی ارائه می دهند قابلیت حمل است. بدون نیاز به منبع انرژی، قابل حمل بودن قلمرو دیزل است که امکان تحرک مطلوب را فراهم می کند. راه سازی نوعی کاری است که در آن کمپرسور دیزل ایده آل است. هنگام ارزیابی نیازهای کمپرسور هوا، از خود بپرسید که کدام اولویت و مزیت برای کار شما اولویت دارد.

کمپرسورهای بنزینی، دیزلی و برقی هوا

  • گیج کمپرسور هوا

بنزین، گازوئیل و برق (از طریق برق، ژنراتور یا باتری) سه راه اصلی تامین انرژی کمپرسورهای هوا برای مصارف خانگی و صنعتی هستند. هر یک از روش‌های تامین برق، پیامدهای متفاوتی برای اندازه، قدرت و دوام کمپرسور حاصل دارد و این عوامل هستند که تعیین می‌کنند کدام یک برای نیازهای خاص شما مناسب‌تر است.

در اینجا ما به طور مختصر هر یک از سه نوع قدرت را با ذکر مزایا و معایب هر کدام بیان می کنیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام نوع کمپرسور هوا برای شما مناسب است.

  • کمپرسورهای هوای بنزینی

کمپرسور هوای بنزینی به سادگی یک کمپرسور هوا است که توسط یک موتور بنزینی کار می کند. موتور جدا از سیستم پمپ است بنابراین انواع مختلفی از کمپرسورها را با موتورهای بنزینی خواهید یافت.

آن‌ها اغلب نسبت به ماشین‌های برقی تطبیق‌پذیرتر هستند و مخصوصاً برای افراد حرفه‌ای که در محل ساختمانی بدون سیستم برق ثابت کار می‌کنند، مفید هستند. با کمپرسور هوای بنزینی نیازی به ژنراتور اضافی نیست.

نکات دیگری که باید در مورد کمپرسورهای بنزینی در نظر گرفت عبارتند از:

یک کمپرسور هوای بنزینی امکان کنترل نسبتاً انعطاف پذیر روی موتور خود را فراهم می کند. اگر تنها به خروجی کم نیاز است، یک موتور کمپرسور هوای بنزینی را می توان به راحتی تنظیم کرد تا با سرعت کمتری کار کند و مدیریت بسیار دقیق تر در مصرف سوخت و هدر رفت کمتر را ممکن می سازد، و همچنین امکان نظارت و تنظیم سطوح نویز را در صورت نیاز فراهم می کند. خرید آنها نسبتاً ارزان است، و بنزین معمولاً ارزانتر از گازوئیل است، اگرچه عموماً از نظر اقتصادی کمتر در نظر گرفته می شود.

آنها به راحتی قابل حمل هستند و پر سر و صدا نیستند، اما به طور کلی قادر به ارائه گشتاور یا قدرتی نیستند که یک جایگزین دیزلی با رتبه مشابه ممکن است تولید کند.

یک کمپرسور هوای بنزینی احتمالاً در طول عمر خود به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارد تا آن را در شرایط کار خوب نگه دارد.

  • کمپرسورهای هوای دیزلی

همانند کمپرسورهای بنزینی، کمپرسورهای هوای دیزلی نیز از قابلیت حمل و نقل خود بهره می‌برند: کاربران کمپرسور دیزلی نگران قطع برق غیرمنتظره نیستند، مشکلی رایج در ساختمان‌ها و هنگام کار در شرایط نامساعد جوی.

تفاوت کمپرسور برقی و دیزلی

کمپرسور دیزلی

کمپرسورهای دیزلی مزایای دیگری نیز دارند:

آن‌ها نسبت به ماشین‌های بنزینی با اندازه مشابه قدرتمندتر هستند، گشتاور بالاتری ارائه می‌کنند و برای کارهای سنگین و کاربردهای صنعتی‌تر مناسب هستند. دیزل به عنوان سوخت عموماً مقرون به صرفه تر از بنزین است.

یک کمپرسور هوای دیزل، اگرچه در ابتدا کمی گران‌تر است، اما به دلیل سیستم جرقه زنی ساده‌تر، معمولاً به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به موتور بنزینی نیاز دارد.

اما نکات منفی نیز وجود دارد:

کمپرسورهای هوای دیزلی می‌توانند حجیم‌تر و سنگین‌تر باشند و همچنین از کمپرسورهایی که از برق یا بنزین برای نیرو استفاده می‌کنند، سر و صدای بیشتری خواهند داشت. به دلیل سمی بودن دود اگزوز آنها، برای استفاده در داخل خانه مناسب نیستند. با این حال، اگر کمپرسور در خارج استفاده می شود، این مشکل چندانی ندارد.

موضوع مرتبط دیگری که باید در نظر گرفته شود، ذخیره و انتقال سوخت دیزل به شیوه ای مناسب است.

  • کمپرسورهای هوای الکتریکی

کمپرسورهای هوای الکتریکی احتمالاً رایج ترین و در دسترس ترین نوع کمپرسور در بازار امروز هستند. با استفاده از موتورهای الکتریکی، آنها برای طیف گسترده ای از کاربردها از کارگاه های خانگی کوچک گرفته تا مجموعه های صنعتی بزرگ مناسب هستند.

این واقعیت که آنها دود خطرناک اگزوز تولید نمی کنند، آنها را برای مصارف خانگی یا کارگاه های کوچک ایده آل می کند، جایی که تهویه کافی در کمپرسور بنزین یا گازوئیل مشکل ایجاد می کند.

کمپرسور برقی

کمپرسور برقی

مزایای دیگر عبارتند از:

کمپرسورهای هوای برقی می توانند قابل حمل باشند و به راحتی بدون خطرات مرتبط با ماشینی که از مایعات قابل اشتعال به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند، ذخیره یا جابجا شوند.

اما معایب زیر وجود دارد:

کمپرسورهای الکتریکی نسبت به همتایان خود قدرت کمتری دارند و استحکام کمتری دارند.

سودمندی آنها را می توان در فضای باز محدود کرد – اساساً به دلیل طول سیم برق آنها و منبع تغذیه موجود در مقصد. استفاده از کابل های پسوند توصیه نمی شود. یک کمپرسور الکتریکی باید مستقیماً به منبع برق وصل شود. علاوه بر این، ملاحظات فنی وجود دارد که در مورد کمپرسورهای هوای الکتریکی اعمال می شود:

ماشین‌های کوچک تا متوسط ​​زیادی را می‌توان پیدا کرد که از منبع تغذیه 230 ولت خانگی کار می‌کنند، اما معمولاً کمپرسورهایی که با 3 اسب بخار یا بیشتر کار می‌کنند به بیش از 13 آمپر نیاز دارند که یک دوشاخه استاندارد 3 پین خانگی است. برای استفاده از کمپرسوری که با قدرت بیش از 3 اسب بخار کار می کند، احتمالاً به دوشاخه 16، 18 یا 32 آمپر نیاز است.

کمپرسورهایی که عمدتاً برای استفاده در یک سایت ساختمانی طراحی شده اند، اغلب از منبع تغذیه 110 ولت کار می کنند و ممکن است به ترانسفورماتور یا ژنراتور مناسب نیاز داشته باشند، برخی از کمپرسورهای صنعتی بزرگتر به منبع تغذیه 400 ولت یا 3 فاز نیاز دارند که کاملاً با برق 230 ولت خانگی معمولی متفاوت است.

قبل از خرید هر کمپرسور هوا، و قبل از خرید هر ابزار هوا برای استفاده با آن، مهم است که ولتاژ دستگاه و آمپراژ را بررسی کنید و مطمئن شوید که اینها با منبع تغذیه موجود در محل مرتبط هستند.

همچنین بخوانید درباره ...
تجدید ساخت و بهینه‌سازی کمپرسور دیزلی در صنعت نفت و گاز