انتخاب کمپرسور مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا انتخاب صحیح دستگاه رابطه بسیار مستقیمی با طول عمر، دوام و ماندگاری آن دارد. با توجه به اینکه امروزه برندهای مختلفی اقدام به تولید کمپرسور می کنند، از اینرو باید با معیارهای مهم جهت خرید و انتخاب کمپرسور مناسب آشنا شوید. در واقع یک انتخاب اشتباه از یک طرف برای شما هزینه های اضافی و زیادی را به دنبال داشته و از طرف دیگر بازدهی و کارایی کمپرسور را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که یکی از اصلی ‌ترین و پرکاربردترین دستگاه ‌ها در تجهیزات بسیاری از صنایع مختلف کمپرسورهای بادی هستند. این نوع کمپرسورها قدرت بسیاری از ابزارها و دستگاه ها را به بهترین شکل تامین می کنند.  همچنین کمپرسورها نقش بسیار مهمی را در پیش برد صنعت ایفا می کنند.

 

نمونه ای از انتخاب کمپرسور مناسب

نمونه ای از انتخاب کمپرسور مناسب

 

آشنایی با انواع مختلف کمپرسور هوا جهت انتخاب کمپرسور مناسب

بهتر است بدانید یکی از معیارهای مهم انتخاب کمپرسور مناسب آشنایی با انواع مختلف آن است. در حالت کلی کمپرسورها از نظر نوع مصرف دارای انواع مختلفی هستند. کمپرسور ساختمانی یکی از این انوع مختلف بوده که از قدرت و مقاومت بالایی برخوردار است. این مدل کمپرسورها در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری زیادی دارند.  در واقع این نوع کمپرسورها در جاهایی که به فشار هوای بالایی نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند. از این نوع کمپرسورها می توان جهت کارگاه ها، تعمیرات جاده ای و رنگ کردن وسایل استفاده کرد.

از دیگر انواع مختلفی که بهترین گزینه جهت مصارف مدام و روزانه محسوب می شوند کمپرسورهای صنعتی هستند. کمپرسورهای صنعتی از عملکرد فوق العاده ای برخوردار بوده و از تکنولوژی پیشرفته ای بهره مند می باشند. این نوع کمپرسورها برای ماشین های نیازمند به فشار بالا و صنایع سنگین بهترین گزینه به شمار می آیند.

کمپرسورهای شخصی از دیگر انواع کمپرسورها بوده که جهت مصارف شخصی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه و حجم این نوع کمپرسورها معمولا کوچک بوده و از آن ها می توان در جاهایی که به فشار هوای بالا نیاز نیست استفاده کرد. لازم به ذکر است که این نوع کمپرسورها را به راحتی می توانید توسط دست یا چرخ حمل کنید. همچنین کمپرسور خانگی یا شخصی یک وسیله بسیار مناسب و پرکاربرد جهت باد کردن لاستیک، اسباب بازی و لوازم ورزشی محسوب می شود.

نمونه ای از کمپرسورهای صنعتی

نمونه ای از کمپرسورهای صنعتی

آشنایی با نکات مهم جهت خرید و انتخاب کمپرسور مناسب

توجه به معیارهای مهم برای انتخاب کمپرسور مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به شما کمک می کند تا از خرید خود بهترین نتیجه ممکن را به دست آورید. بد نیست بدانید برخی از این معیارهای مهم که عبارتند از: منبع تغذیه، حجم مخزن، قابلیت حمل، شاخص عملکرد، نوع پمپ. از اینرو به صورت مختصر با برخی از این معیارها آشنا خواهیم شد.

منبع تغذیه: بهتر است بدانید که یکی از معیارهای انتخاب کمپرسور مناسب انتخاب آن بر اساس منبع تغذیه است. کمپرسورهای هوا معمولا دارای منبع انرژی دیزلی و یا الکتریکی هستند. لازم به ذکر است که از بین این دو کمپرسور، کمپرسورهایی که منبع تغذیه دیزلی دارند از قدرت و عملکرد بهتری برخوردار می باشند. در واقع کمپرسورها با منبع تغذیه دیزلی بهترین گزینه برای استفاده در صنایع سنگین محسوب می شوند. همچنین کمپرسورهایی که منبع تغذیه الکتریکی دارند برای مصارف خانگی و متناوب بسیار مناسب و ایده آل هستند.
حجم مخزن: از دیگر معیارهای انتخاب کمپرسور مناسب حجم مخزن است. لازم به ذکر است که کمپرسورها بر اساس نوع کاربردی که دارند به سه نوع مخزن کوچک، بدون مخزن و مخزن بزرگ تقسیم می شوند. کمپرسور با حجم مخزن کوچک بهترین گزینه در صورت استفاده از فشار کاری متناوب به شمار می آید. همچنین در صورت استفاده از فشار بالای هوا بهتر است از کمپرسورهایی با حجم مخزن بزرگ استفاده شود.

همچنین بخوانید درباره ...
قطعات کمپرسور

 

قابلیت حمل: یک معیار مهم دیگر در انتخاب کمپرسور مناسب قابلیت حمل بودن آن است. لازم به ذکر است که کمپرسورهای قابل حمل معمولا در اشکال و ابعاد مختلفی در بازار موجود و قابل عرضه هستند. از کمپرسورهای ثابت به دلیل قابلیت اتصال به ابزارهای بادی معمولا برای کارگاه های آموزشی، تعمیرگاه ها و پارکینگ ها استفاده می شود.

شاخص عملکرد: از دیگر معیارهای مهم و با اهمیت که در خرید کمپرسور لازم است مورد توجه قرار گیرد شاخص عملکرد می باشد. این شاخص های عملکرد معمولا به سه صورت (SCFM, HP, PSI) هستند. در صورتی که بر روی کمپرسور میزان عدد  HP بزرگ تر باشد به همان اندازه دستگاه از قدرت بالاتری برخوردار است. همچنین   SCFM مقدار هوای تولید شده توسط کمپرسور را نشان می دهد.

نوع پمپ: از دیگر معیارهای خرید و انتخاب کمپرسور مناسب نوع پمپ مورد نظر می باشد. در واقع این فاکتور به نوعی بر بازدهی و شاخص عملکرد کمپرسور دارای تاثیر بسیار زیادی است. لازم به ذکر است که کمپرسورها معمولا در دو نوع تک مرحله ای و دو مرحله ای تولید و عرضه می گردند. کمپرسورهای دو مرحله ای نسبت به نوع تک مرحله ای دارای این مزیت هستند که فشار هوای بالایی را تولید می کنند. همچنین در صورتی که چندین دستگاه به طور همزمان از این نوع کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده کنند قادر خواهند بود بدون افت فشار به کار خود ادامه دهند.

آشنایی با دیگر معیارهای انتخاب کمپرسور هوای مناسب

در کنار  فاکتورها و عوامل ذکر شده برخی معیارهای دیگر که در خرید کمپرسور مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند عبارتند از: کیفیت هوا، اندازه کمپرسور، کنترل‌ ها. در واقع بررسی معیارهای دقیق انتخاب کمپرسور هوا به شما کمک می کند تا بهترین نوع را انتخاب و خریداری کنید. از دیگر ویژگی های شاخص دیگری که در انتخاب کمپرسور مناسب باید مورد توجه قرار گیرد سیستم خنک کننده هوای دستگاه می باشد که شامل پمپاژ هوای سرد به داخل دستگاه است. سوئیچ کردن هنگام بار اضافی حرارت نیز از دیگر معیارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد در واقع این معیار به نوعی موجب می شود در مواقعی که حرارت دستگاه از مرز معینی عبور کرد به صورت خودکار خاموش شود. همچنین صدور گواهینامه برای دستگاه از دیگر معیارهای خرید و انتخاب کمپرسور محسوب می شود. در واقع داشتن گواهینامه حاکی از این است که دستگاه از مواد با کیفیتی ساخته شده و دارای یک استاندارد معین از نظر ساختار می باشد.