در این مقاله قصد داریم با اجزای انواع کمپرسور سانتریفیوژ و همچنین با این دستگاه آشنا شویم. اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید با طرز کار کمپرسور سانتریفیوژ آشنا خواهید شد و اجزای آن را خواهید شناخت. اگر موافق باشید ابتدا کمی با این دستگاه صنعتی آشنا شویم و سپس به واکاوی آن بپردازیم. اصولا کمپرسور به دستگاهی گفته می شود که برای افزایش فشار سیالات تراکم پذیر از جمله گاز ها و بخارات مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه بسیار کاربردی، امروزه تبدیل به یکی از پایه های ثابت صنایع شده است که می توان آن را اسب بارکش صنعت نامید. کمپرسور ها امروزه در رفاه زندگی بشری، یکی از حیاتی ترین نقش ها را ایفا می کنند. اگر دارای کسب و کاری هستید که به استفاده از کمپرسور سانتریفیوژ احتیاج دارید، باید مراکز بسیار معتبری را جهت تهیه این دستگاه های حساس اختصاص دهید که در پایان این مقاله مرکزی متخصص و معتبر را برای شما معرفی خواهیم کرد.

 

اجزای کمپرسور سانتریفیوژ

اجزای کمپرسور سانتریفیوژ

از اجزای کمپرسور سانتریفیوژ

اولین اجزای کمپرسور سانتریفیوژ که می خواهیم به توضیح آن بپردازیم، مخزن آن است. مخزن هوای فشرده، برای ذخیره سازی هوای خروجی کمپرسور باد مورد استفاده قرار می گیرد. این مخزن با توجه به فشار مورد نیاز، فشار کاری متفاوتی را ایجاد می کند که معمولا بین 8 الی 13 بار متغیر است. از دیگر ویژگی های این مخزن، می توان به پایین آوردن نوسانات فشار را که در هوا به وجود آمده اشاره کرد که در نتیجه، باعث ثابت ماندن فشار هوا می شود و همین دلیلی است که مخازن را در اندازه و ضخامت های مختلفی تولید می کنند. قسمت های مختلف مخزن به دلیل دارا بودن سطح تماس بسیار گسترده با هوای محیط، باعث خنک شدن هوایی است که در خود مخزن فشرده سازی شده است.

 

میکرو فیلتر ها در کمپرسور سانتریفیوژ

از دیگر اجزای کمپرسور سانتریفیوژ که می توان نام برد، میکرو فیلتر ها هستند. میکروفیلتر ها را می توان یکی از اجزای بسیار مهم و کاربردی در یک کمپرسور سانتریفیوژ دانست. این قسمت جهت جذب گرد و غبار، ناخالصی و روغن های موجود در هوای فشرده تعبیه شده است. باید این نکته را نیز بدانید که میکرو فیلتر ها از انواع مختلفی ساخته شده اند که اگر بخواهیم چند مورد آن را نام ببریم، می توانیم به میکرو فیلتر اولیه، پری میکرو فیلتر، میکرو فیلتر ثانویه و میکرو فیلتر سیلیکونی اشاره کرد. در دستگاه کمپرسور، هوای فشرده با تهویه ضعیف می تواند مشکلات بسیاری مانند از بین رفتن مهر و موم های بعضی از قطعات را در پی داشته باشد. در نتیجه کاهش هزینه نگهداری و انرژی مصرفی بسیار ضروری است که میکرو فیلتر ها در این زمینه نقش اساسی را ایفا می کنند. زمان خرید کمپرسور سانتریفیوژ به این قطعه از کمپرسور بسیار دقت کنید.

 

همچنین بخوانید درباره ...
مقایسه کمپرسور پیستونی با کمپرسور اسکرو و کمپرسور سانتریفیوژ

 

درایر جذبی از اجزای کمپرسور سانتریفیوژ

به سراغ یکی از دیگر از اجزای کمپرسور سانتریفیوژ یعنی درایر جذبی برویم. درایر جذبی در این دستگاه شامل دو عدد برج فولادی همراه با موادی جاذب و شیرهای تخلیه می باشد که بصورت برقی کار می کنند. کاربرد این قسمت در جذب بخار آبی که در مسیر هوای فشرده شده قرار دارد، می باشد. علاوه بر درایر جذبی، درایر تبریدی یا همان خشک کن نیز در کمپرسور ها دیده می شوند. این نوع درایر ها نیز عملکردی شبیه به یخچال دارند، به طوری که هوای موجود را سرد کرده و ذرات بخار آب موجود را در اثر سرمای زیاد، به آب تبدیل می کنند در نهایت این آب ها از طریق شیر های تخلیه خارج می شوند. در اجزای کمپرسور سانتریفیوژ، این نکته بسیار مهم است که تمامی مراحل موجود، جزء به جزء و بصورت کامل اجرا شود.

 

تله آبگیر از اجزای کمپرسور سانتریفیوژ

از دیگر اجزای کمپرسور سانتریفیوژ می توان به تله آبگیر اشاره کرد. تله آبگیر بعد از کمپرسور نصب می گردد و وظیفه آن جلوگیری از ذرات آب و روغنی است که در هوای خروجی کمپرسور وجود دارد. البته این قطعه را میکرو تراپ یا واتر تراپ نیز می گویند. تا این قسمت از مقاله سعی کردیم تا شما را با اجزای کمپرسور سانتریفیوژ آشنا کنیم و کاربرد هرکدام از آنها را توضیح دادیم. اما بصورت کلی کمپرسور سانتریفیوژ یا گریز از مرکز شامل چهار قسمت مهم و اساسی می باشد. این چهار قسمت عبارت اند از منفذ ورودی، روتور یا پروانه، کلکتور و دیفیوزر که چهارچوب کلی سانتریفیوژ را تشکیل می دهند. در رابطه با این چهار قسمت اصلی توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

 

سایر جزئیات در مورد اجزای کمپرسور سانتریفیوژ

  گفتیم که یک سانتریفیوژ شامل چهار قسمت می باشد. ورودی سانتریفیوژ را معمولا یک لوله تشکیل داده که این لوله نیز شامل تیغه یا همان ایرفویل، شیر و برخی ابزار آلات اندازه گیری مانند فشار و دما می باشد. همانطور که گفتیم اساس کار یک کمپرسور در واقع اعمال انرژی توسط پروانه یا همان روتور می باشد. می توان گفت که پروانه در محوری یکسان با کمپرسور نصب شده و وظیفه تنظیم انرژی گاز را دارد. اما گاز در کدام قسمت دستگاه فشرده می شود؟ در این زمان دیفیوز وارد عمل شده و انرژی جنبشی ایمپلر را افزایش می دهد. البته بهتر است این را بدانید که دیفیوز ها می توانند پره دار، بدون پره و یا ترکیبی باشند. در نهایت کلکتور ها نیز در سانتریفیوژ می توانند طراحی های متفاوتی داشته باشند. این قسمت با هدف جمع آوری گاز های خروجی از دیفیوز طراحی شده است.

 

قطعات متعلق به کمپرسور

قطعات متعلق به کمپرسور

 

بصورت کلی با اجزای کمپرسور سانتریفیوژ آشنا شدید و وظایف هریک را بصورت مختصر دانستید. اما همانطور که در اواسط مقاله به آن اشاره کردیم، برای تهیه دستگاهی حساس مانند کمپرسور سانتریفیوژ می بایست از یک مرجع معتبر مشاوره بگیرید. شرکت هواپایا تامین یکی از مراکز متخصص و ارائه دهنده راه حل های صنعتی می باشد که می توانید با خیال راحت به وبسایت این شرکت مراجعه کنید و راه حل های مورد نظر خود را بیابید.