آشنایی با درایر تبریدی |  درایر تبریدی چیست و چگونه کار می کند ؟ در فرآیند کلی کار کردن یک کمپرسور هوای فشرده ایجاد شده معمولاً با رطوبت همراه است و رطوبت می تواند باعث آلودگی و ضرر به کمپرسورهای مورد استفاده شما شود. به طور کلی درایر در مقابل یک کمپرسور نصب می شود و وظیفه اصلی آن از بین بردن رطوبت ایجاد شده در اثر تولید هوای فشرده در یک کمپرسور می باشد.

 ما در این مقاله که توسط متخصصان مجموعه هوا پایا تامین گردآوری شده است قصد داریم به طور اختصاصی در مورد درایر تبریدی برای شما صحبت کنیم. همانطور که گفتیم درایر وظیفه از بین بردن رطوبت در کمپرسور را دارد و این وظیفه را با کاهش دمای هوای ورودی انجام می دهد. کاهش دمای ورودی باعث جدا شدن ذرات آب و رطوبتاب هوای فشرده شده در کمپرسور می شود. در ادامه این مقاله بیشتر درباره کارکرد و عملکرد درایر تبریدی برای شما صحبت خواهیم کرد. سر فصل هایی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت به شرح زیر هستند.

  • آشنایی با درایر تبریدی و کاربرد آن
  • درایر تبریدی در چه کمپرسورها و صنایعی کاربرد دارد؟
  • آشنایی با درایر تبریدی و اجزای تشکیل دهنده آن
  • آشنایی با ویژگی های درایر تبریدی
  • انواع درایر تبریدی و آشنایی با عملکرد آن

درایر تبریدی و کاربردهای آن

مهمترین کاربرد درایر تبریدی از میان بردن رطوبت موجود در کمپرسور با کاهش دمای هوای فشرده شده در این ماشین ها می باشد که در نتیجه باعث به وجود آمدن هوای مناسب در ورودی و خروجی کمپرسور می شود. بطور کلی درایر تبریدی دارای عملکرد و سیستم ساده‌ای برای کار کردن می باشد. درایر تبریدی را می‌توان یک مبدل بین کمپرسور و قسمت ورودی و خروجی هوا دانست.

درایر تبریدی یکی از انواع درایر های مورد استفاده در کمپرسورها برای از بین بردن رطوبت می باشد به شکل یک صافی عمل می کند و هوای ورودی و خروجی را عاری از هرگونه رطوبتی می کند. توجه داشته باشید که وجود رطوبت چه در هوای ورودی چه در هوای فشرده شده خروجی یک کمپرسور به مانند سم برای دستگاه هست و اگر رطوبت در هوا وجود داشته باشد پس از مدتی کارکرد کمپرسور شما را دچار مشکل خواهد کرد؛  اختلال در کارکرد یک کمپرسور به دلیل وجود رطوبت می تواند شامل خورده شدن قطعات فلزی کمپرسور و همچنین کاهش طول عمر کمپرسور باشد.

در بسیاری از کارخانه های مواد غذایی و یا سردخانه ها از کمپرسور ها استفاده می شود و با توجه به اینکه در این مکانها امکان ورود آب و رطوبت بسیار زیاد وجود داردپیشنهاد می کنیم که مسئولان و کارخانه داران مواد غذایی حتماً در محیط‌های سردخانه خود و همچنین در کمپرسورهایی که استفاده می‌کنند از قطعه درایر تبریدی استفاده داشته باشند.

 همچنین در مبحث آشنایی با درایر تبریدی باید این موضوع را بیان کنیم که درایر تبریدی در سیستم های کمپرسوری تهویه هوا استفاده بسیار زیادی دارند اما به دلیل حساس بودن برخی از مکان ها نیاز بیشتری برای نصب و استفاده از یک درایر تبریدی احساس می‌شود.

موارد استفاده از درایر تبریدی چیست؟

یک درایر تبریدی  برپایه تبرید رطوبت موجود در یک کمپرسور را از بین می‌برد و به این ترتیب برای استفاده در صنایعی همچون صنایع بزرگ و کارخانه‌های تولید فلزات ، کارخانه‌هایی که سر و کار آنها با دستگاه های فلزی است، کارخانه های تولید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی، سردخانه ها و انبارهای نگهداری مواد غذایی و میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با درایر تبریدی و اجزای تشکیل دهنده آن

درایر تبریدی کمپرسور خود یک قطعه از قطعات کمپرسور می باشد که شامل چندین قطعه برای کار کرده است. به طور کلی اجزای اصلی یک درایر تبریدی عبارتند از:

  • کندانسور یا خنک کننده هوا
  • شیرگازی مبدل گرمایی
  • مبدل گرمایی درایر تبریدی
  • اپراتور یا خشک کن درایر
  • لوله مویی و سپراتور یا جدا کننده درایر تبریدی.

 تمامی اجزای اصلی یک درایر تبریدی که در سیستم درایر باعث از بین رفتن رطوبت موجود در هوای کمپرسور می باشند در قسمت بالا نام برده شد برای شرح بهتر اجزای تشکیل دهنده یک درایر تبریدی سه تصویر زیر واضح و گویای اجزای درایر تبریدی میباشد.

آشنایی درایر تبریدی

آشنایی درایر تبریدی

آشنایی درایر تبریدی

درایر تبریدی چه ویژگی هایی دارد ؟

در تمامی صنایع از کمپرسور هوا استفاده می‌کنند کیفیت هوای فشرده ایجاد شده و کارکرد کمپرسور حرف اول را می‌زند و به همین جهت برای کاهش هزینه های ایجاد شده از اثرات مخرب برای وجود هوا همواره از درایر تبریدی و یا خشک کن های تبریدی استفاده می شود.  وجود رطوبت در یک کمپرسور هوا اثرات مخربی دارد که این اثرات مخرب عبارتند از:

  • ایجاد رسوب در خطوط لوله هوای فشرده
  • خوردگی در خطوط لوله و تجهیزات پنوماتیک
  • افزایش هزینه های تعمیرات قطعات و تجهیزات پنوماتیکی (جکها -اتصالات پنوماتیکی-شیرالات و…)
  • ایجاد خطا در اندازه گیری تجهیزات ابزار دقیق
  • کاهش کیفیت در تولیدات و نهایتا افزایش هزینه های ناشی از وجود رطوبت در سیستم هوای فشرده.

بنابراین مهم‌ترین ویژگی استفاده از یک درایر تبریدی را می‌توان در جلوگیری از ایجاد خسارت ها و آسیب های فوق دانست.خشک بودن هوای فشرده ایجاد شده در یک کمپرسور هوا برای بسیاری از صنایع اهمیت زیادی دارد. میزان این رطوبت اغلب به پارامتر دما بستگی داشته بنابراین توجه داشته باشید که هر چه دما بیشتر باشد رطوبت بیشتری در هوا دیده خواهد شد؛ هنگامی که هوای فشرده خنک باشد، این رطوبت بیشتر شده و ممکن است آسیب جدی به سامانه ی توزیع و انتقال هوا و سایر تجهیزات وارد کند.

انواع درایر تبریدی و آشنایی با عملکرد آن

به طور کلی درایرهای تبریدی به دو دسته تقسیم می‌شوند. درایر چرخشی و درایر غیر چرخشی.

در توضیح کوتاه باید بگوییم که درایرهای تبریدی غیر چرخشی از متداول ترین نوع دستگاه‌های درایر تبریدی هستند و دلیل محبوبیت و استفاده بیشتر این درایر ها نسبت به درایر های چرخشی کارایی بالا در عین وجود قیمت پایین می باشد. در مقابل درایرهای تبریدی گردشی قابلیت‌های تنظیم میزان سرد کنندگی را دارند.اگر به دنبال صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستید می بایست از نوع چرخشی درایر تبریدی استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که هزینه برای قیمتی که برای این درایر باید پرداخت شود بیشتر از درایر تبریدی نوع غیر چرخشی می باشد.

 

همچنین بخوانید درباره ...
کاربرد درایر چیست؟ همه آنچه باید بدانیم

 

عملکرد درایر تبریدی

 اگر بخواهیم درباره عملکرد درایر تبریدی توضیح دهیم قبل تر باید بگویم که هوای فشرده خارج شده از یک کمپرسور معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درجه گرمتر از هوای محیط می باشد.  گرمتر بودن این هوا به دلیل وجود آب و روغن در داخل کمپرسور است بنابراین هوای خارج شده از کمپرسور معمولاً خشک و خالص نیست؛ در این بین است که شما با استفاده از یک درایر تبریدی هوای خارج شده را به صورت خشک و خالص در می‌آورید.

 

همچنین بخوانید درباره ...
مروری بر نحوه کار درایر

 

 مرحله اول کار کرد یک درایر تبریدی ورود هوای فشرده دارای رطوبت به مبدل حرارتی است در مرحله بعد هوای گرم ورودی پس از قرار گرفتن در مجاورت هوای سردی که قصد خروج از دستگاه درایر تبریدی دارد تا حدودی خنک می شود. در ادامه اپراتور که یک قطعه از درایر تبریدی وارد عمل شده و هوا را تا ۳ درجه سانتی گراد خنک تر میکند.

هنگامی که هوا سرد می شود، بخار موجود در هوا به مایع تبدیل شده و این مایع به وسیله شیر تخیله برقی از سیستم خارج می شود. در نهایت هوای خشک پس از عبور از مبدل حرارتی و در اثر مجاورت با هوای گرم ورودی، مجددا گرم شده و یک جریان هوای خشک و با دمای نرمال از دستگاه درایر تبریدی خارج می گردد.