کمپرسور سانتریفیوژ یکی از پرکاربردترین کمپرسورهای موجود در انواع صنایع کوچک و بزرگ می باشد که این کمپرسورها می توانند با ایجاد یک فشار مناسب مثبت، همزمان که در حال بهره بردن از نیروی گریز در مرکز کمپرسور هستند، از گاز نیز استفاده کنند. کمپرسور اینگرسولرند در این زمینه یکی از بهترین گزینه ها است و از این رو در بسیاری از صنایع تحت پوشش به کار گرفته می شود. در ابتدای این مطلب بهتر است که به کاربرد کمپرسور در سانتریفیوژ و سپس به صنایع تحت پوشش آن بپردازیم.

 

کمپرسور سانتریفیوژ | کمپرسور اینگرسولرند | کمپرسور سنتک | کمپرسور سانتریفیوژ اینگرسولرند

معرفی کمپرسور سانتریفیوژ

کمپرسور سانتریفیوژ می تواند با به گردش در آمدن پروانه در هوا، یک قسمت از ناحیه را مکش کند و آن را به یک ناحیه کم حجم تر منتقل کند. در اثر این چرخش است که هوای کم فشارتر توسط مکش پره تحت تاثیر قرار می گیرد و سپس با افزایش فشار مجدد به حالت اول باز می گردد. جالب است بدانید که پره ها در کمپرسور سانتریفیوژ به گونه ای طراحی می شوند تا عمل کمپرسور کردن به خوبی انجام شود. کمپرسور سنتک یکی از برندهای مشهور در این زمینه است.

 

همچنین بخوانید درباره ...
برندهای کمپرسور هوا

 

در برخی از پمپ های سانتریفیوژ عمل کمپرس کردن در چندین مرحله انجام می شود. با استفاده از چندین پروانه می توان هوا را در چندین مرحله فشرده تر کرد و از این رو در فشارهای بالا به آن دست یافت. کمپرسور کمپرسور اینگرسولرند از دو ورودی و یک خروجی برای فشرده کردن دو یا چند مرحله استفاده می شود. البته در برخی دیگر از کمپرسورهای مخصوص سانتریفیوژ می توان از دو ورودی و یک خروجی استفاده کرد که قادرند فشرده سازی را در دو یا چهار مرحله انجام دهند. تا اینجا قصد داشتیم تا مفهومی از این نوع کمپرسور را بیان کنیم . در ادامه به بررسی انواع کاربردهای کمپرسور سنتک در صنعت و همچنین کمپرسور سانتریفیوژ اینگرسولرند در صنایع مختلف صحبت کنیم.

کاربرد کمپرسور سانتریفیوژ در صنایع مختلف

قاعدتا به عنوان یک کاربر این سوال برای شما پیش آمده که از یک کمپرسور مناسب سانتریفیوژ در چه صنایعی استفاده می شود؟ به طور کلی از یک کمپرسور سانتریفیوژ برای صنایعی مانند:

  • صنایع نیروگاهی
  • صنایع هوایی
  • صنایع خودرو

به کار گرفته می شود که در ادامه دقیق تر به آن اشاره خواهیم کرد.

کمپرسور سانتریفیوژ در صنایع نیروگاهی

نیروگاه های برق برای روشن سازی، به انرژی زیادی نیاز دارد. از این رو یکی از کاربردهای کمپرسور سنتک در نیروگاه ها می باشد. از این موارد می توان به نیروگاه های:

  • برق آبی
  • گازی
  • هسته ای
  • زمین گرمایی
  • خورشیدی

اشاره کرد. همه می دانیم که از گاز طبیعی برای تامین سوخت نیروگاه ها استفاده می شود. پس برای اینکه احتراق ابتدایی انجام شود، باید هوا فشرده شود و از احتراق توربین های گاز به حرکت در می آیند. از این رو این نوع کمپرسورها یکی از مهم ترین اجزای به کار رفته در نیروگاه ها به شمار می رود.

 

"<yoastmark

کمپرسور سانتریفیوژ و صنایع هوایی

اگر هواپیماهای کوچک را مورد بررسی قرار دهید متوجه موتور دورانی و جزئیات بال های آن خواهید شد. اما یکی از مهم ترین اجزای به کار گرفته شده در هواپیما این است که یک نیروی پیشران برای به حرکت در آوردن آن می باشد. به همین دلیل معمولا از موتور جت استفاده می شود. طرز کار موتور جت نیز به این صورت است که در ابتدا هوا را به درون فشرده می کند و با استفاده از تزریق سوخت، آن را با هوا مخلوط می کند و در نهایت باعث ایجاد احتراق می شود.

 

کمپرسور سانتریفیوژ نیز دقیقا همین کار را انجام می دهد، انتهای این محصول که نازل نیز به آن گفته می شود نیروی پیشرانی را برای حرکت هواپیما تامین می کند. البته مخلوطی که از سوخت و هوا تامین می شود می تواند توربین کوچک را به حرکت درآورد. این نیرو در نهایت قادر است که شفت را در کمپرسور به گردش درآورده و کمپرسور سانتریفیوژ در جلوی آن قرار می گیرد.

کمپرسور سانتریفیوژ اینگرسولرند و کاربرد آن در صنایع خودرو

هوایی که به موتور خودرو وارد می شود اگر به صورت فشرده باشد، نیروی مورد نیاز برای وسیله را به شدت افزایش خواهد داد. البته برای اینکه این فشرده سازی به راحتی برای خودرو انجام شود، باید از سوپرشارژر و توربوشارژر استفاده شود. در حقیقت سوپر شارژر به عنوان یک کمپرسور سانتریفیوژ عمل می کند و نیروی خود را از گازهای خروجی خودرو دریافت می کند. از معروف ترین کمپرسور سانتریفیوژ می توان به کمپرسور سنتک اشاره کرد.

چگونه از کمپرسور سانتریفیوژ نگهداری و آن را تعمیر کنیم؟

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که در بحث کمپرسور سانتریفیوژ وجود دارد. قاعدتا نگهداری و تعمیر یک محصول به خصوص اجزای حرفه ای اهمیت زیادی دارد و از این رو باید همواره مورد بازرسی قرار بگیرد. پس حتما هر از چند گاهی این قسمت را تعمیر کنید و بازرسی کنید تا به طور ناگهانی موجب ایجاد حوادث نشود. همانطور که می دانید عدم رسیدگی به کمپرسور می تواند باعث شکستگی و ایجاد آسیب شود و در نتیجه نشتی می تواند خطر آفرین باشد.

چگونه خرابی های پنهان کمپرسور سانتریفیوژ را کشف کنیم؟

نظافت و تمیز نگه داشتن یک کمپرسور به خصوص کمپرسورهای به کار رفته برای این ماشین اهمیت زیادی دارد و از این رو بهتر است که بدنه همواره از روغن و آلودگی پاک شود. همچنین گاهی شاهد ترک هایی بر روی بدنه خواهید بود که می توان آن را با پیگیری های متداول برطرف کرد و از ایجاد حوادث و خسارت های ناگوار جلوگیری نمود.